Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sociala problem vanligast i orter med få invandrare
          Gunilla T
          Inlägg 03-02-2013, 15:37
          Länk hit: #1

Gäster

Ja, med den uppseendeväckande rubriken presenterar Stefan Fölster på Reforminstitutet en ny forskningsrapport om läget i våra kommuner.

Våra fördomar får sig en rejäl törn - en del av kommunerna är så illa däran att de hamnar i paritet med Greklands och Spaniens problem.

Stefan Fölster;

"Det är under alla omständigheter orimligt att en pseudodebatt om problem med invandring tillåts skyla över att Sverige har stora och växande problem i invandrarfattiga kommuner"

http://www.dn.se/debatt/sociala-problem-va...d-fa-invandrare

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Piccante
          Inlägg 03-02-2013, 20:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Det är väl iofs ganska symptomatiskt att i gamla industriorter blir många arbetslösa pga globaliseringen. Sen har de oftast ingen utbildningstradition där och folket omskolar sig inte för att passa in i dagens arbetsmarknad. Avhopp från gymnasiet och låga betyg lägger ju grunden för ett utanförskap då många ungdomar går ut i arbetslöshet och sedan kommer ekonomiska och sociala problem.
          Självklart kan man inte skylla det på invandringen men det är väl en bekvämare undanflykt att tro att invandrarna tar alla jobb än att inse att man måste tänka om och ställa om till ett kunskapssamhälle.

Det paradoxala är att tex Karlskrona ett va de starkaste SD-fästena har relativt få invandrare men ändå växer invandringskritiken där och SD.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-02-2013, 22:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Piccante @ 03-02-2013, 20:28) *
          Det är väl iofs ganska symptomatiskt att i gamla industriorter blir många arbetslösa pga globaliseringen. Sen har de oftast ingen utbildningstradition där och folket omskolar sig inte för att passa in i dagens arbetsmarknad. Avhopp från gymnasiet och låga betyg lägger ju grunden för ett utanförskap då många ungdomar går ut i arbetslöshet och sedan kommer ekonomiska och sociala problem.
          Självklart kan man inte skylla det på invandringen men det är väl en bekvämare undanflykt att tro att invandrarna tar alla jobb än att inse att man måste tänka om och ställa om till ett kunskapssamhälle.

Det paradoxala är att tex Karlskrona ett va de starkaste SD-fästena har relativt få invandrare men ändå växer invandringskritiken där och SD.

Ända in på 1980-talet kunde man på gamla " bruksorter " hoppa av skolan men ändå få jobb på " bruket " genom att ens föräldrar eller andra släktingar jobbade där och ordnade in sina barn / släktens barn.

Vet det genom egen erfarenhet , blev mer eller mindre mobbad p g a att jag tyckte att man borde väl skaffa en utbildning för att vara förberedd på vad som komma skulle d v s man måste ha en utbildning i det nya samhället för att få jobb.

Ser nu att de flesta som var i 25-års åldern då fortfarande drar omkring på samma ort och skyller på " samhället " att de inte har några bra jobb eller jobb överhuvudtaget .

En hel del av deras barn finns också kvar på orten , vill inte flytta från mamma och pappa även om det skulle medföra att de fick en bra utbildning och därmed ett skapligt jobb.

I den miljön frodas nynazismen / SD-tillhörigheten . alltid någon annans fel att man inte lyckas !

Vilka förödda liv !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-02-2013, 10:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (mamamaggan @ 03-02-2013, 22:13) *
          Ända in på 1980-talet kunde man på gamla " bruksorter " hoppa av skolan men ändå få jobb på " bruket " genom att ens föräldrar eller andra släktingar jobbade där och ordnade in sina barn / släktens barn.

Vet det genom egen erfarenhet , blev mer eller mindre mobbad p g a att jag tyckte att man borde väl skaffa en utbildning för att vara förberedd på vad som komma skulle d v s man måste ha en utbildning i det nya samhället för att få jobb.

Ser nu att de flesta som var i 25-års åldern då fortfarande drar omkring på samma ort och skyller på " samhället " att de inte har några bra jobb eller jobb överhuvudtaget .

En hel del av deras barn finns också kvar på orten , vill inte flytta från mamma och pappa även om det skulle medföra att de fick en bra utbildning och därmed ett skapligt jobb.

I den miljön frodas nynazismen / SD-tillhörigheten . alltid någon annans fel att man inte lyckas !

Vilka förödda liv !

Nu är jag tvungen att protestera, att generalisera och påstå att små bruksorter skulle vara en grogrund för nynazism och annat är en grov överdrift. Jag är själv uppvuxen på en sådan ort (7000 invånare då) och jobbade på bruket i två år efter lumpen innan jag flyttade till Sthlms-området och jag har sett mer sociala problem här än vad jag gjorde på den lilla orten. Mina kompisar sedan den tiden har det gått bra för vad jag vet trots att många aldrig skaffade sig någon högre utbildning, inte jag heller, bara gymnasium.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-02-2013, 13:52
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (malcolm @ 04-02-2013, 10:43) *
          Nu är jag tvungen att protestera, att generalisera och påstå att små bruksorter skulle vara en grogrund för nynazism och annat är en grov överdrift. Jag är själv uppvuxen på en sådan ort (7000 invånare då) och jobbade på bruket i två år efter lumpen innan jag flyttade till Sthlms-området och jag har sett mer sociala problem här än vad jag gjorde på den lilla orten. Mina kompisar sedan den tiden har det gått bra för vad jag vet trots att många aldrig skaffade sig någon högre utbildning, inte jag heller, bara gymnasium.

Det finns undersökningar som stöder vad jag skirvit . Nynazism ökar mest på de smä orterna , främst bruksorterna .

Men jag pratar om idag , inte för 30 - 40 år sedan. Den utbildning jag pratar om är grundskola , eller t o m avbruten grundskola. Att skaffa gymnasieutbildning var det inte många som gjorde då .I dag går väl de flesta i gymnasiet men utvecklingen har ju gått därhän att i dag går man också på universitet.

Det gör man inte lika mycket på bruksorterna , traditionen finns inte .

Bor sedan nästan 40 år på en bruksort och har sett utvecklingen . Du tog dig från bruksorten , det gör inte många där jag bor och heller inte på andra bruksorter .

Här går man bara " runt i cirklar " d v s man väntar på att något ska hända , tar inte tag i något själv. Nu pratar jag om majoriteten av de yngre , en del tar sig härifrån och gör något av sina liv.

Den socilala misären fanns åtminstone här när jag flyttade hit från en stad som hade nästan 100 000 invånare , 10 gånger fler än vad som finns här. Den fanns i den stora staden också så klart men det var minst lika stor andel av sådant här också .

Redigerat av mamamaggan: 04-02-2013, 14:14

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-02-2013, 16:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (mamamaggan @ 04-02-2013, 13:52) *
          Det finns undersökningar som stöder vad jag skirvit . Nynazism ökar mest på de smä orterna , främst bruksorterna .

Men jag pratar om idag , inte för 30 - 40 år sedan. Den utbildning jag pratar om är grundskola , eller t o m avbruten grundskola. Att skaffa gymnasieutbildning var det inte många som gjorde då .I dag går väl de flesta i gymnasiet men utvecklingen har ju gått därhän att i dag går man också på universitet.

Det gör man inte lika mycket på bruksorterna , traditionen finns inte .

Bor sedan nästan 40 år på en bruksort och har sett utvecklingen . Du tog dig från bruksorten , det gör inte många där jag bor och heller inte på andra bruksorter .

Här går man bara " runt i cirklar " d v s man väntar på att något ska hända , tar inte tag i något själv. Nu pratar jag om majoriteten av de yngre , en del tar sig härifrån och gör något av sina liv.

Den socilala misären fanns åtminstone här när jag flyttade hit från en stad som hade nästan 100 000 invånare , 10 gånger fler än vad som finns här. Den fanns i den stora staden också så klart men det var minst lika stor andel av sådant här också .

Det kan inte vara så att de märks mer i dessa mindre bruksorter. Hur får man skoltrötta ungdomar att vilja fortsätta plugga?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-02-2013, 18:29
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-02-2013, 16:15) *
          Det kan inte vara så att de märks mer i dessa mindre bruksorter. Hur får man skoltrötta ungdomar att vilja fortsätta plugga?

Märks mer ? Det finns ju undersökningar som säger att det är så här. Finns det fler skoltrötta på mindre orter ?

Min uppfattning är att på bruksorter har barnen tidigare kunnat lita på att man fick jobb p g a att föräldrar/släktingar hjälpt dem in på " bruket "och så hade man jobb till pensioneringen . Snacka om curling !

Är uppriktigt sagt så trött på dessa personer , numera i övre medelåldern , som beklagar sig över att de , eller deras barn , inte har/får något jobb .

Men har man ingen utbildning att tala om så är det oerhört svårt i dag. Känner folk som säger åt sina barn " inte behöver du skaffa någon högre utbildning , det är helt onödigt ". De tror fortfarande att det ska komma något liknande " bruket " .

Dagens verklighet ser helt annorlunda ut mot vad de är vana vid och många här stoppar huvudet i sanden , inte bara när det gäller jobb tyvärr , och litar på att någon " högre instans " ( likt bruket ) ska fixa allt åt dem.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          malarmaster
          Inlägg 04-02-2013, 19:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (mamamaggan @ 04-02-2013, 18:29) *
          Märks mer ? Det finns ju undersökningar som säger att det är så här. Finns det fler skoltrötta på mindre orter ?

Min uppfattning är att på bruksorter har barnen tidigare kunnat lita på att man fick jobb p g a att föräldrar/släktingar hjälpt dem in på " bruket "och så hade man jobb till pensioneringen . Snacka om curling !

Är uppriktigt sagt så trött på dessa personer , numera i övre medelåldern , som beklagar sig över att de , eller deras barn , inte har/får något jobb .

Men har man ingen utbildning att tala om så är det oerhört svårt i dag. Känner folk som säger åt sina barn " inte behöver du skaffa någon högre utbildning , det är helt onödigt ". De tror fortfarande att det ska komma något liknande " bruket " .

Dagens verklighet ser helt annorlunda ut mot vad de är vana vid och många här stoppar huvudet i sanden , inte bara när det gäller jobb tyvärr , och litar på att någon " högre instans " ( likt bruket ) ska fixa allt åt dem.

tyvärr är detta den svenska sjukan.innan var det "bruket,verket",på 60-70-talet var det " staten" men när det luckrades upp och det förväntades att individen själv skulle agera så stod många handfallna.
          50 år med sossementalitet har satt sina spår i folksjälen.
          nu gäller det för individen att själv staka ut sin framtid,för ungdomarna står skolorna och väntar,det finns gott om utbildningsplatser, likaså för de mer företagsamma äldre individerna,det går att byta yrkesbana,pröva egenföretag m.m.många gör det trots (eller tackvare) tiderna.
          man kan inte förvänta sig att någon annan skall fixa läget,man får ta ansvar för sitt eget liv.
          tyvärr är det väl så att många f.d bruksorter kommer att dö ut.
          med den landsortspolitik som förts (och förs) i sverige där centralisering tycks vara ledordet går utvecklingen ditåt.
          det hade inte behövt vara så,många företag hade mycket väl kunnat finnas på småorter om förbindelser,datakommunikation m.m funkat.kontorsföretag kan etableras var som helst om det bara finns närservice och lämplig kompetens.
          men det förutsätter ett kommunalt engagemang som tyvärr alltför ofta saknas,man saknar ett företagsperspektiv.
          staten är inte bättre,alltför mycket definieras enl. statsministern som särintressen och är alltså oväsentligt.
          nu senast försvarsmakten.
          skall jobb kunna växa fram är det företagssektorn som måste växa,det genererar i sin tur skatteintäkter till offentliga sektorn som därmed kan upprätthålla service till medborgarna.
          detta tycks våra folkvalda ha glömt,åtminstone om man ser på deras prioriteringar. ulf

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gunilla T   Sociala problem vanligast i orter med få invandrare   03-02-2013, 15:37
          Anma   Sociala problem föds ur fattigdom, inte ur vilket ...   03-02-2013, 15:41
          Aqvakul   Sociala problem föds ur fattigdom, inte ur vilket ...   03-02-2013, 17:49
          Huggorm   Att politikerna genomför en medveten avfolkning av...   03-02-2013, 15:53
          RibesRubusVitis   Slog upp ”Human Development Index”, som enligt Wik...   03-02-2013, 16:44
          Gunilla T   Slog upp ”Human Development Index”, som enligt Wik...   03-02-2013, 17:02
          Huggorm   Det hade varit intressant att se listorna över de ...   03-02-2013, 17:19
          Gunilla T   Javisst, har letat men tydligen är den inte public...   03-02-2013, 17:34
          Huggorm   Och så här ser kritiken från extremhögern ut: http...   03-02-2013, 17:39
          Huggorm   För övrigt noterar jag att man valt att inte ta me...   03-02-2013, 17:48
          gnon49   För mig är social utsatthet inte samma sak som soc...   03-02-2013, 18:58
          Gunilla T   Fattigdom är ju inte heller något enhetligt begrep...   03-02-2013, 19:07
          mamamaggan   Fattigdom är ju inte heller något enhetligt begrep...   03-02-2013, 20:23
          malarmaster   Ja, med den uppseendeväckande rubriken presenterar...   03-02-2013, 19:30
          malarmaster   Det är väl iofs ganska symptomatiskt att i gamla i...   03-02-2013, 20:49
          Gunilla T   Nu är jag tvungen att protestera, att generalisera...   04-02-2013, 16:14
          gnon49   Ja nu är SD tredje största parti. Ringer inte en v...   04-02-2013, 11:19
          *Stintan*   På 60-70-talet var det ju inte ett dugg svårt att ...   04-02-2013, 19:30
          malarmaster   På 60-70-talet var det ju inte ett dugg svårt att ...   04-02-2013, 20:54
          Motti   Ja det borde ringa en varningsklocka när SD tar så...   05-02-2013, 00:46
          Aqvakul   Ja det borde ringa en varningsklocka när SD tar så...   05-02-2013, 08:34
          Gita   Fast det är ju i detta fall fakta! Sen kan man...   05-02-2013, 14:24
          Gunilla T   Ja, det är inte alltid enkelt att konfronteras med...   05-02-2013, 09:57
          *Stintan*   Med statistik kan man få vilka svar man vill. Un...   05-02-2013, 12:03
          Gunilla T   Här kan du läsa om Reforminstitutet; http://www.r...   05-02-2013, 12:13
          Pirum   Kommer själv från en bruksort, bor nu i en stor fu...   05-02-2013, 12:38
          EKLO   Stefan Fölster som är chef för reformistitutet har...   05-02-2013, 12:42
          Gunilla T   Stefan Fölster som är chef för reformistitutet har...   05-02-2013, 13:08
          *Stintan*   Javisst, han har varit chefsekonom på Svenskt näri...   05-02-2013, 13:27
          Gunilla T   Menar du att man inte ska ha i åtanke att det är e...   05-02-2013, 14:07
          Piccante   Nej, det menar jag inte, jag skrev precis motsatse...   05-02-2013, 16:50
          Gunilla T   Jag har inte heller läst utredningen men här kansk...   05-02-2013, 14:44
          Piccante   Jag har inte heller läst utredningen men här kansk...   05-02-2013, 16:44

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 20:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon