Just nu är jag egentligen inte ute efter nya rosor, men av ren nyfikenhet undrar jag lite över andras erfarenhet angående vilka sorter som är friskast från olika svampsjukdomar... Som ny trädgårdsentusiast får man ju nästan alltid tipset att det bästa är att välja motståndskraftiga & friska sorter... Men vilka är dom?!
Själv har jag "bara" haft problem med svartfläcksjuka & på en enda ros fick jag rosrost, men ingen mjöldagg än - Peppar, peppar ta i trä...
Hos mig har New dawn varit en av dom mest drabbade tillsammans med Flammentanz, som jag nu tröttnat på & gett bort denna sommaren. En del andra har fått sfs (Goldener olymp, Hansa, Hybrida & Polstjärnan) och några har fått lindrigt (Louise Bugnet, Therese Bugnet, Climbing Bonica - just den bara pyttelite, Kordes Aloha).
Nyplanterade Amaretto & Jasmina fick inte nått, inte heller William Baffin eller Ritausma.
Vad är era erfarenheter, vilka har klarat sig extra bra mot svampsjukdomar hos er? Och FINNS det några rosor som är helt friska från dessa gräsliga sjukdomar?
|