CITAT (Peztis @ 17-02-2013, 15:55)

Gäller det även för motorfordon? Man pratar ju nästan alltid om promenadstigar osv men jag hör sällan om vägar.
Ett hinder behöver ju inte vara U-format, det räcker med att det går omlott något och att det är så brett att typ en barnvagn går emellan men inte en fyrhjuling.
Däremot så tror jag att du borde informera (lapp/skylt) att det faktiskt ÄR privat mark och att du pga att motorfordonen förstör marken gör på detta sättet för annars kommer de bara att ta bort/sabotera hindret.
Terrängkörningslagen säger att det i alla fall är förbjudet att åkamed fordon i skogen om det är risk att skog tar skada. Det är helt klart att trädplantor i min trädgård riskerar att skadas när motorfordon kör över dem.
Jag tänkte också att det behövs en skylt, jag vill ju hålla mig vän med de som bor här runtikring. Det kan ju helt enkelt vara okunskap som gör att de tror att det är allmän väg. De kanske irriterar sig på mig som parkerar bilen ivägen eller som ställer grillen mitt på promenadstigen.
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.