CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2013, 21:18)

Tror knappast att kroppar i rymden kan slå sig samman genom kollisioner, risken är nog större att de studsar ifrån varandra eller splittras istället. Det krävs en kropp i dvärgplanetstorlek för att kunna hålla kvar en annan kropp efter en kollision och då får inte den kroppen vara för stor. I så fall är nog risken stor att alltihopa splittras. Gravitationen är en otroligt svag kraft, så svag att man inte kan göra experiment med den. Den finns där dock, annars hade inte jorden och de andra planeterna stannat kvar i banan runt solen. Det är om jag inte missminner mig just den partikeln som skapar massan, Higgs partikel, som man letar efter i Cern. Utan massa, ingen gravitation.
Klart det finns gravitation, Higgs är bara ett sätt att förklara det alla ser

Jag borde som sagt lyssnat på föredraget, men jag vet att det hölls av en astronom i Lund, är du intresserad kan jag kolla det. Han fick, om jag inte misstar mig, ett ganska stort ERC-grant för just den forskningen för ett par år sedan....
Hittade honom;
http://www.astro.lu.se/~anders/Jag är säker på att han har några bra svar, om du inte hittar vad du söker på hans hemsida eller i beskrivningen av forskningen!
Redigerat av KRT: 17-02-2013, 21:34