CITAT (Cacki @ 19-02-2013, 17:44)

.........Katter är djur som är skapta att "småäta" mest hela tiden. Att ge den en stor portion om dagen är nog inte optimalt, i alla fall inte nu i början då den säkerligen svultit ett tag. Risken finns att den glufsar i sej alldeles för mycket på en gång eftersom den är så hungrig. Har en katt svultit länge finns det risk att bl.a. levern tar stryk och för att inte ge levern en chock så kanske det är bättre att "mata igång" katten lite försiktigt i början för att senare, när den hämtat sej lite, gå över till att förse den med mat som den kan "portionera" själv.
Får försöka ge den flera småportioner nu i början då.
CITAT (KRT @ 19-02-2013, 17:33)

.......... Kan du inte göra ett litet "bo" till den där den brukar sova?....
.......... Ett tips är att snarast försöka utreda om det är en han eller honkatt - om det är en hona lär det bli ungar så då är p-piller en bra idé....
.......... om hundarna och katten får vänja sig i lugn och ro kan det säkert gå jättebra med både hund och katt.
Har gjort det i ena hörnet med isolering och en trasmatta

Tror det är en hona, den såg så liten och nätt ut under all päls
Skulle nog inte våga testa med att ta in katten - hundarna är 6 stycken och blir en "jagande flock" om dom ser något som springer...
CITAT (Monarda @ 19-02-2013, 19:10)

Anki, jag skulle gjort exakt som du. Har man hjärtat på rätta stället så agerar man i en sådan situation. Tovor kan göra riktigt ont och kan även vara svåra att få bukt med. Hoppas kattstackaren blir så pass tam att du kan klippa pälsen på den när det blir varmare ute. Alternativt ta den till veterinär som får göra det, kan behövas lugnande eller sövning.
Skulle den bli så tam att jag kan ta i den har jag ju alla attiraljer man kan tänkas behöva för att sköta pälsen alt. raka av den.....
Tack alla för hjälp och pepping!
Redigerat av Anki på Öland: 19-02-2013, 21:18