CITAT (Wilmer @ 20-02-2013, 01:07)

Visst är det ironiskt att jägarna inte orkar skjuta grisen, men varg är skojsigt att skjuta på för de tar de djur som är lätta för jägarna att skjuta.
Jag har häst själv, men inhyrd. Ska börja leta aggregat, men vi har inga utomhuselurtag, så det är en större operation som ska till för att allt ska kunna göras. Jag har köpt endel stolp och pinnar, några hundra meter tråd från Ullared, men sedan såg jag att jordspetten var så inibänken dyra att jag kom av mig. Jag får be kompisen som är bonde om experthjälp tror jag.
Att börja i liten skala är ingen ide, de går på gräsmattan (vi har inga land) och den är stor så var de börjar vet vi inte. Natten till påskafton förra året så gick grisen över beteshagarna utanför, en areal större än hela vårt på nolltid. Sedan har de aldrig varit där igen, men hos oss.
Två eller tre järnbitar som du spikar ner i marken och kopplar jordningskabeln till är allt som behövs. Gärna bitar som är en 30-40 cm långa och isolera väl där du kopplar jordningskabeln. Sen spikar du ner dem och täcker väl eftersom du annars kan uppleva att det är ström i marken

Ett alternativ till elaggregat är ett kopplat till batteri med en liten solcellsladdare. Är överkomliga i pris och så slipper du elproblemen