Ursäkta men för mig känns lite som dagishämtning - den som hämtar först är "duktigast", eller som i detta fallet, den som köper minst färdiglagat är duktigast

Bara för att man inte lagar (mycket) mat betyder inte det att man inte KAN laga mat. Jag kan laga mat, både komplicerade och enkla saker, men jag tycker det är URTRIST! Baka är en annan sak - det är superkul. Förmodligen för att matlagning är ett tvång, medan bakning något kul? Maken är däremot riktigt duktig på att laga mat och gör det gärna, speciellt på helgerna då han gärna rör ihop fantastiska långkok.
Vi köper aldrig Findus färdigmat, eller andra frysta färdigportioner, mest för att båda vuxna äter lunch på jobbet, och barnen i skola/dagis. Däremot inte sagt att det alltid måste vara dålig mat, jämför man med en ostmacka eller en skål flingor är det nog hälsosammare att äta en fryst mat portion....
Vad gäller ursprungsfrågan - varför så få lagar sin egen mat så tror jag det till stor del handlar om tid och ork. Förmodligen har matlagningen fått ett uppsving med alla matkassar - eftersom de tar hand om två delfrågor: inköpet och recept. Det enda du behöver göra är att laga maten, äta och diska

Har man små barn, och arbetar heltid så ÄR det tajt med tiden och orken och det är absolut inte läge att ställa sig och göra några storkok kl 17.30 när alla är hungriga och trötta. Man gör hellre något enkelt så man kan spendera tiden med barnen (och börja inte med förslaget att laga mat MED barnen, det fungerar kanske för vissa med försök göra det med en hyperaktiv 6-åring och en gnälllig 3-åring!).
Glömde en sak - finns ett underbart matlagningsprogram på TV m Jamie Oliver - han lagar en middag på 15 minuter; den kokboken skulle jag kunna fundera på att köpa, han tar en del genvägar men åstadkommer intressanta och varierade middagar på rekordtid. Något för någon svensk kock att ta efter?
Redigerat av KRT: 21-02-2013, 13:17