CITAT (Motti @ 27-02-2013, 00:47)

Jubbe har koll

när man är 16 år hur mycket vet man om vad sex igentligen är då inte ett smack ? inte ens när man är 19 vet man vad det innebär i dess fullo då är man fortfarande på exprimentstadiet och de flesta bara rullar runt i "halmen " utan mål och utan att veta vad en djupare relation innebär .Hur kommer det sig annars att så många är singel tills de är 30 år i dag ?och i 35 års-40 ålder innan de skaffar barn och bildar familj ? och sedan för all del skilljer sig när barnen är små ? Om nu sex ska vara så viktigt så hittar man nog aldrig en trygghet i ett förhållande om man tror man kan bygga ett livslångt förhållande enbart på det .Jag har själv varit gift i 38 år med samma man som jag träffade när jag var 18 år ,inte många som fixar det i dag .
Man behöver inte nödvändigtvis veta så mkt om sex för att lyckas bli gravid. Det var inte så länge sedan som människans genomsnittliga livslängd låg runt 50 år och då gällde det att bli gravid så fort man kunde och hade ork och hälsa. Biologiskt är det ju så att kvinnors fertilitet blir sämre med åren (risk för missbildningar och downs syndrom ökar med ålder) sedan infaller klimakteriet medan män teoretiskt sett är fertila mkt längre.
Att allt fler väljer att föda första barnet efter 30 börjar synas i befolkningstillväxten. Inte alltid av godo att vänta...