CITAT (ryss_бори @ 04-03-2013, 00:08)

Jaha? Finns ingen defintion av begreppet är det helt felaktigt att säga att det inträffar i en viss ålder. Vad är det som inträffar? Något, men ingen vet exakt vad...
Jo, jag fattar också att det finns alla möjliga variationer, snälla nån. Men när man pratar om sånt här brukar man säga att något gäller GENERELLT sett, men för att kunna det måste vi definiera begreppet. Vi måste skilja på om man avser åldern då man är mest sexuellt aktiv, eller om man syftar på åldern då man känner störst sexuell lust. Och nej, det duger inte att säga "men har man lust är man ju OFTAST aktiv, så det är väl samma sak" eftrsom sexuell lust --/-> sexuell aktivitet, men väl är en viktig variabel i sammanhanget, men ensam räcker den inte alltid.
Ja, så är det med generella uttalanden. Sexuell peak hos kvinnor är i 40 års ålder ungefär. Detta för att kvinnan är säkrare på sig själv, har mer erfarenhet, känner sig tryggare och vågar stå för hon vill ha det. Varför är det så?
jo
a) känner man sig trygg vågar man bejaka sin lust och praktisera den.
b) känner man sig säker vågar man slappna av och kan då njuta mer
c) Har man erfarenhet känner man sig trygg och då gäller punkt a och b
d) vågar man stå för vad man vill så får man ju vad man vill och njuter mer av sitt sexliv
Så det är inte definitionen av "peak" som man gör utan en generell definition av omständigheterna som påverkar om man "peakar" eller ej.
Motfråga till dig..... Du säger "åldern då man är mest sexuellt aktiv" och "åldern då man känner störst sexuell lust". Hur skiljer du på de begreppen? hur definierar du dessa begrepp själv? För jag klarar inte att skilja dem åt begreppsmäsdigt eftersom dessa är så individuella, därav använder jag bara sexuell lust som term.
1) mest sexuell aktiv (ej biologiskt utan praktik utövande). ... jmf vad är roligast att äta (alltså praktiskt utövande) gurka eller banan? gurka kanske nu men senare ändrar man sig.
2) känner mest lust. ... jmf har jag mest lust att äta gurka eller banan? som barn gillade jag banan mest men nu föredrar jag gurka.
För vad är "mest"? vad är "sexuellt aktiv"? vad är "lust"? allt detta är värdeord som kan betyda lite vad som helst beroende på vem du frågar och vilket sammanhang du frågar. en "röd volvo V70" är en röd volvo v70 och inget annat medan lust, mer mindre mest, aktiv passiv etc varierar i betydelse.
Så min slutsats är att kan du inte besvara mina motfrågor på övertygande sätt så fortsätter jag att tro att allt är så individuellt och generellt att man ej kan skilja på "åldern då man är mest sexuellt aktiv" och "åldern då man känner störst sexuell lust". Men kan du övertygande redogöra för skillnaden på hållbart sätt så ändrar jag mer än gärna åsikt.
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2013, 06:38)

Tycker din s.k. poäng haltar betänkligt och att du snöat in för mycket på sexuellt aktiv och lust. Möjligen beroende på att du är kille.
Som jag skrev tidigare betyder peak höjdpunkt, topp på svenska. Den sexuella peaken är alltså den ålder i livet då man anser att man haft/har det kvalitétsmässigt bästa sexuallivet. Då hamnar man på en ålder runt 35 - 45 för kvinnor. Det kan du inte fråga 16-åringar eftersom dom inte har något att jämföra med.
Där satte du huvudet på spiken ;-) Jag gaggar på men får inte till den bra beskrivningen. Så grattis till att du formulerade min åsikt med ;-)