CITAT (Motti @ 09-03-2013, 01:40)

Om jag ska vara ärlig så tycker jag det känns skitläskigt att någon ska blocka ut vart enda organ i min kropp !man tänker ju som levande då .Och så tänker man hur det fungerar inom sin släkt också .I min släkt är vi Kristna och inte en av oss har blivit kremerade ,alla har blivit jordbegravna som vi är födda .Frågan i allt är väl vad går gränsen?det här med donationer osv . Donationer är ju ett modernt "påhitt" och jag personligen förknippar det med vilken tro på livet du har och kanske kanske politisk tillhörighet också .
I det gammal Egypten plockade de ut vart enda organ och balsamerade kroppen med salvor mm .Men de hade ju enligt vår sätt att tänka en hednisk religion .I dom kristna traditionen så ska man jordbegravas i den kropp man föddes i .Alltså finns inte donation av kroppsdelar i den kristna grundtron !Föresten finns den i någon tro där det står om donation av kroppsdelar ?
Tror inte du ska svänga dig med termen "kristen" så det låter som att hel kristendomen delar din syn som du beskriver här. Visst vissa församlingar och inriktningar kan det vara så. Men generellt är varken kremering eller donation något som strider mot större delen av kristendomen.
.l
Inom kristen tradition är kremering lika vanlig som jordbegravning. Däremot är lokal tradition på respektive ort viktigare oavsett om man är religiös eller ej. I min hembygd jordbegravs alla av tradition, även otroende. Nuvarande ort är kremering det vanligaste.
Efter alla mina år i begravningsbranchen har jag ytterst sällan stött på några hinder från någon religion, men däremot av personliga skäl. Så vitt jag vet så är det väl i stort sett bara hårt troende muslimer och Jehovas Vittnen som är väldigt strikta i att kremering är förbjuden.