CITAT (Ugglemormor @ 08-03-2013, 15:53)

Har en ytterst ovanlig blodgrupp, men de ville inte ta det. Person 2 och 3 har samma blodgrupp som jag så behövs det så ställer vi upp för varandra och även om förfrågan skulle komma upp.
Nu är det ju tyvärr så ett det lätt kan handla om mer än två påsar blod som behövs tex vid en olycka - vid en större skada kan en individ behöva 50 påsar, det får man inte från två personer ensbom man tappar dem till sista droppen....
Och helt ärligt - vissa blodgrupper är vanligare än andra, men "ytterst ovanlig" är relativt. Även om bara 1% av bef har samma blodgrupp som du är det ändå många tusen (typ 90 000) som delar den. Så ytterst ovanlig vet jag inte om man kan säga

. Om blodcentralen säger nej är det av ett bestämt och tydligt skäl, det finns stränga riktlinjer som de följer, regler som är till för att skydda mottagaren från fara! Det är inget "personligt agg" mot dig. Men känn dig inte motarbetad för det, de ville inte ha mitt blod heller, av olika skäl fast jag är helt frisk och är universaldonator (mitt blod passar i alla och kan ges till alla oavsett deras blodgrupp).....