CITAT (Chili Linkan @ 09-03-2013, 20:32)

Själen dör inte med kroppen, och kroppen behöver inte alltid vara människa. Behöver inte vara djur heller, kan vara växter, mineraler you name it. Allt har ett medvetande.
Hur menar du att själen dör och att någon annan sedan får din dåliga karma? I så fall vore det ju bara att leva fan bäst man ville och någon annan fick sota för din karma? Eller så förstår jag inte hur du menar.
Det är komplicerat, tar för mycket tid att ge fullständig information kring kammalagarna. Men lite kort kring dina frågor.
a) Inte gåligt karma, Karma ör varken dåligt eller bra, bara så att det antingen leder mot högre eller lägre utvecklingsnivå i nästa liv.
b) Nej, det är ingen annan som får sota för ditt karma. Det är ditt karma som lever vidare kan man slarvigt säga trots att det är mer komplicerat än så. Skulle lika slarvigt säga att liksom reinkarnation innebär återfödelse så är det inom Theravadan så att "du" återföds i ett evigt kretslopp till "du" uppnår upplysning och slutar återfödas o hamnar i Nibbana för att sen bli ett med alltet. Men "du" återföds inte som samma person med samma personlighet, minnen och funktion. Utan mer att din livskraft återföds men inte ditt ego, din själ eller din personlighet.
Men som sagt, nu gav jag liknelser mycket slarvigt och förenklat im absurdum. Tog mig nästan 20 år att förstå någorlunda kamma-lagarna. Är du intresserad ska du besöka ett Theravadaforum eller prata med munkar, men tar nog rätt många timmar att få grepp om. Buddhistisk tro bygger på en helt annan filosofi och världsbild än den som västerlänningar är uppfödda med.
Konceptet om "skuld", "vinning", själ, ego och person finns inte i samma form och inte så lätt att översätta till ett sätt som passar det västerländska sättet att tänka.