Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sköldlöss på orkide, hur fixar man det?
          spacepingo
          Inlägg 09-03-2013, 20:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Hej

Jag har sedan några år tillbaka sköldlöss på vissa av mina orkideer (än så länge inget annat). Jag har lyckats hålla dem på ett minimum genom att ta bort dem jag ser och ofta syna och "tvätta" plantorna. Nu funderar jag på om det finns något medel som kan ta bort dem en gång för alla. Jag har funderat på provadopinnarna, hur funkar de i orkide"jord"?

Eller är det bara att härda ut och ta bort dem man ser?

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jubbe063
          Inlägg 09-03-2013, 22:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (spacepingo @ 09-03-2013, 20:49) *
          Hej

Jag har sedan några år tillbaka sköldlöss på vissa av mina orkideer (än så länge inget annat). Jag har lyckats hålla dem på ett minimum genom att ta bort dem jag ser och ofta syna och "tvätta" plantorna. Nu funderar jag på om det finns något medel som kan ta bort dem en gång för alla. Jag har funderat på provadopinnarna, hur funkar de i orkide"jord"?

Eller är det bara att härda ut och ta bort dem man ser?

Att trycka ner provadopinnar i barkkomposten fungerar inte, blir för torrt.

Bättre att lösa upp provadopinnar i vatten och sen vattna barkkomposten ett par gånger under ett par veckors tid.

Citera
          spacepingo
          Inlägg 10-03-2013, 10:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 22:54) *
          Att trycka ner provadopinnar i barkkomposten fungerar inte, blir för torrt.

Bättre att lösa upp provadopinnar i vatten och sen vattna barkkomposten ett par gånger under ett par veckors tid.

Smart, det har jag inte tänkt på. Jag misstänkte att de inte skulle funka som de var i komposten. Tack!

CITAT (morgonstjerna @ 10-03-2013, 07:59) *
          När jag skulle plantera om min orkidé snubblade jag över den här: http://www.youtube.com/watch?v=S0VfGjZW0_Y Som verkar ha bra tips om hur man bli av med ohyra.

Tack! Det var en utförlig film. Jag funderar dock på ekonomin i sprayen, han öser ju på rätt mycket smile.gif Kommer den räcka till mer än en behandling??
          Som en parentes så tycker jag inte att han planterar den så snyggt, men det kan man ju göra annorlunda.

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera
          morgonstjerna
          Inlägg 11-03-2013, 11:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 77 566

CITAT (spacepingo @ 10-03-2013, 10:43) *
          ...
          Tack! Det var en utförlig film. Jag funderar dock på ekonomin i sprayen, han öser ju på rätt mycket smile.gif Kommer den räcka till mer än en behandling??
          Som en parentes så tycker jag inte att han planterar den så snyggt, men det kan man ju göra annorlunda.

Så lite så. Dock har jag inte testat själv, så vet inte hur väl det funkar eller vad behandlingen kan tänkas kosta Kanske till och med är billigare att köpa en ny planta? Däremot förstår jag inte varför han inte klippte bort blommorna (då lär det ju gå åt mindre mängd spej och finns färre gömslen för krypen). giggle.gif Nej, planteringen är inte den snyggaste. (Kan undra hur många omtagningar de gjort för varje filmklipp?)

--------------------
          Zon 1, trädgårdstäppa.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon