CITAT (*Stintan* @ 12-03-2013, 11:44)

Jag kanske inte är så ovetande som du tror för visst vet jag att diskriminering, särbehandling och kränkande attityder är vanligt men det ser jag som ett annat mycket större problem. På vilket sätt menar du att avskaffandet av steriliseringstvånget har med det att göra?
Jag undrar fortfarande om du vet hur många människor det är fråga om, på ett ungefär.
Ja då lägger vi ihop ett och ett.
Lagen ändrades så barnaga försvann, lagens normerande verkan påverkade attityder, idag är alla överens om att barnaga är fel.
Homosexualitet ackriminaliserades, och nu är det ytterst få som anser att bögar och flator ska sitta i fängelse.
Könsneutrala äktenskap ser vi samma tendens.
Skollagens införande förändrade samhällsnormen, så nu inser alka partier och folket i stort att alla barn ska gå i skolan
Införandet av högertrafik stötte på motstånd, normerande effekt har skett och det finns väl ingen idag som envisas med vänstertrafik.
Förbud att sälja sprit till minderåriga har nornerande effekt, de flesta håller med lagen nu trots att många var emot tidigare.
Ja, det var några nutida och gamla exempel som nått olika långt i sin normerande påverkan.
- - - - Men åter till HBTQ - - - -
Många steg har tagits, mycket återstår. Men idag genom lag och normerande effekter har vi avskaffat kriminalitetsstämpeln, sjukdomsklassningen, vi har börjat arbeta med diskrimineringsfrågor där yngre generationen kommit längre än den äldre, vi har förbättrat sjukvård, åldringsvård genom först regler och lagar till att nu attityderna kring bemötsndet av HBTQ i samhället blivit bättre men bland folk finns ännu mycket att göra.
..............Så, avskaffande av tvångsterilisering är ytterligare ett steg....... Bara processen dit har ju blivit normerande och ändrat attityder..... Från början stort motstånd vara kristdemokrater och deras väljare bromsade så gott de kunde,,,,,, Nu har även de accepterat motvilligt lagen.......
....... Så, nu ska lagen tvinga samhällsapparaten att inte kränka Transexuella genom sitt yrkesutövande.... Folket mådte anpassa sig till hur lagen ser ut, och när folk vönjer sig vid de normer och attityder som samhället skickar ut förändras deras egen attityd med tiden.
Ser du nu hur saker och ting hänger ihop??? För inga förändringar sker vare sig juridiskt eller attitydmässigt om det inte finns de som går före så att säga. I dessa fall samhället visar vägen och folket följer efter.
CITAT (*Stintan* @ 12-03-2013, 11:44)

Jag kanske inte är så ovetande som du tror för visst vet jag att diskriminering, särbehandling och kränkande attityder är vanligt men det ser jag som ett annat mycket större problem. På vilket sätt menar du att avskaffandet av steriliseringstvånget har med det att göra?
Jag undrar fortfarande om du vet hur många människor det är fråga om, på ett ungefär.
Så avslutningsvis. Frågan jag ställer är hur lång tid vi tror det tar innan normerande effekt uppstår av denna lag. För det var ju den här lagens normerande effekt jag vill prata om. Men starta gärna egen tråd om andra aspekter av transexuellas livsvillkor, vore ju bara bra i så fall.