CITAT (Huggorm @ 21-03-2013, 14:48)

Svenskar som jobbar i Norge är inte samma sak som de utländska lastbilschaufförerna. Jag har jobbat i Norge av och till i elva år och jag har samma betalt som norrmän som är på samma firma och ungefär lika bra betalt som de på firman vi är uthyrda till. På min firma finns även polacker, engelsmän, irländare, en italienare, en grek och förmodligen någon till som jag glömt och alla har samma lön. utländska lastbilschufförer däremot får löner på 10-1200 euro, ibland ännu mindre. De är inte alls i närheten av inhemska chaufförer.
HM, blev lite dubbelt där ser jag. När jag sa att "Vi åker till Norge för dom betalar bättre än Sverige. Av samma anledning jobbar dom utlänska chauförerna här. Då dom har bättre betalt än hemma." Avsåg jag endast fenomenet "jobba utomlands", inte lönesättningen i sig. Sedan inte sagt att dom inte ska ha avtalsenliga löner, vilket dom naturligtvis ska ha om dom kör för en svensk åkare. Tycker det är bedrövligt med dom slavlöner som utbetalas till dessa chaufförer, för att pressa priserna på körningarna gentemot dom åkare, som betalar avtalsenlig lön.