Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tänker ni på att ert boende ska vara bekvämt livet ut?, reflektion ang annan aktuell tråd
          Eva i Skåne
          Inlägg 23-03-2013, 11:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Drömmen om ett annat liv har vi väl alla någon gång haft och det är roligt att läsa den andra tråden om drömmar.
          I tio, kanske tjugo år har maken och jag pratat om att bosätta oss i sommarstugan när barnen var vuxna. Det är dom nu, men nu är maken 64 och jag 56 och mina tankar har förändrats lite.
          Förr var det naturen och avskildheten som lockade. Det är fortfarande det tyngsta argumentet för flytt, men jag har börjat tänka på de negativa sidorna mer och mer. Visst kan vi modernisera en del och göra saker bekvämare, kanske bygga till, men ändå.
          Naturtomten kan man mer eller mindre låta sköta sig själv om man inte orkar, men vi har lång "egen" väg upp från den som plogas. Något man tänker på sådana här vintrar. Min svärfar är 87 och bor ensam och halv omodernt, men han har ju gjort det i hela sitt liv och är fortfarande ganska pigg, men vi som bott bekvämt - ska vi verkligen satsa på att flytta ut på landet nu när vi börjar bli äldre???
          Om man blir sjuk eller handikappad, beroende av hjälp på olika sätt, inte kan ta sig till affären, vårdcentralen osv själv, då är det kanske inte lika charmigt att bo där ute i skogen? Rullstol på en skogstomt t ex. Inte så kul. Vännerna blir också äldre och får kanske svårt att komma på besök. Det blir kanske en isolering istället för en önskad avskildhet?

Just nu väger det negativa tyngst. Det är en känsla som gärna förändras på sommaren när vi mest bor i stugan, men allt är ju lättare då. Det känns bäst för mig att tänka mig att ha min bekväma lägenhet i en mindre tätort när den dagen kommer. Där kan jag bo kvar och få hjälp om det behövs. Sommarstugan vill jag förstås ha kvar och använda så länge jag kan och sen förhoppningsvis något av barnen ta över den.
          Att ha både och känns som min dröm, men det är ju en ekonomisk fråga när man bara har pensioner att leva på.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malcolm
          Inlägg 23-03-2013, 18:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

När jeg blev ensam med mina tre barn 1998 tänkte jag att jag skulle bo kvar i radhuset till varje pris och det har jag också gjort men nu börjar jag tänka att jag kanske skulle ha sålt då. Visserligen är huset mer värt nu än då fast problemet är att jag inte orkar med att flytta, på den tiden sa man att huset var värderat till en miljon kronor och nu värderar man det till 2,2 miljoer somiof sig låter väldigt bra men så har jag problemet med att jag måste ha någonstans att bo samt att jag vet inte var jag skall göra av alla mina grejor som jag samlat på mig genom åren. Har ställt mig i bostadskö men det lär dröja mångs år insn jag får en lägenhet och VAR skel jag göra av allting. Det var roligt att skaffa sig verktyg och maskiner men nu känns allt det där enbart som en belastning men jag får hoppas på att bli av med så mycket som möjligt via Blocket och loppis.

Citera
          pejori
          Inlägg 23-03-2013, 19:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (malcolm @ 23-03-2013, 18:45) *
          När jeg blev ensam med mina tre barn 1998 tänkte jag att jag skulle bo kvar i radhuset till varje pris och det har jag också gjort men nu börjar jag tänka att jag kanske skulle ha sålt då. Visserligen är huset mer värt nu än då fast problemet är att jag inte orkar med att flytta, på den tiden sa man att huset var värderat till en miljon kronor och nu värderar man det till 2,2 miljoer somiof sig låter väldigt bra men så har jag problemet med att jag måste ha någonstans att bo samt att jag vet inte var jag skall göra av alla mina grejor som jag samlat på mig genom åren. Har ställt mig i bostadskö men det lär dröja mångs år insn jag får en lägenhet och VAR skel jag göra av allting. Det var roligt att skaffa sig verktyg och maskiner men nu känns allt det där enbart som en belastning men jag får hoppas på att bli av med så mycket som möjligt via Blocket och loppis.

Been there done that...
          Container och kasta allt du inte behöver mer. tummenupp.gif
          Inse att du aldrig blir den "karlakarl" du en gång var, som kunde/orkade fixa och dona med allt.
          Visst, du kan få in några kronor på att sälja "skiten" där, men oftast är det inte ens värt slitet. dunno.gif
          Vet att det "låter hårt" att säga som jag gör, men så är det. dunno.gif
          Dina minnen och dina saker, är inte värt något för en utomstående. Dom ser bara till bruksvärdet. unsure.gif

Gör det lätt för dig, och ring en hjälporganisation...Skulle du mot all förmordan, missa en "pryl, värd en miljon", så är det en mening med det o dunno.gif ckså.

Gör dig själv en tjänst, och släpp sakerna och gå vidare.
          Ditt liv ligger inte i gamla saker och minnen från förr.
          Ditt liv ligger framför dig, med nya intryck och nya minnen. kompiskram.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Inlägg i den här tråden
          Eva i Skåne   Tänker ni på att ert boende ska vara bekvämt livet ut?   23-03-2013, 11:36
          Ugglemormor   Eva, Det är en fråga som kommer förr eller senare...   23-03-2013, 11:54
          *Stintan*   Det var med stor sorg jag var tvungen att accepter...   23-03-2013, 12:02
          gnon49   Visst får man göra sina, ibland svåra, val i livet...   23-03-2013, 12:19
          Ugglemormor   blir ledsen att läsa om din dröm, stintan, ...... ...   23-03-2013, 12:19
          *Stintan*   blir ledsen att läsa om din dröm, stintan, ...... ...   23-03-2013, 13:18
          Ugglemormor   Så sant i ditt resonemang och inget fel i det att ...   23-03-2013, 13:56
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Jag tycker att man skall tänka lite längre framåt ...   23-03-2013, 14:02
          Ugglemormor   Har du en altan att kunna ha blommor på om du önsk...   23-03-2013, 14:27
          caprifol   Ja, Eva i Skåne, jag har tänkt och tänker mycket p...   23-03-2013, 15:33
          pejori   Svårt det där. När jag skaffade mitt första egna b...   23-03-2013, 16:50
          gnon49   Lite realist måste man nog vara o inse sina begrän...   23-03-2013, 17:31
          pejori   Lite realist måste man nog vara o inse sina begrän...   23-03-2013, 18:19
          Natur liv   Det låter lite halvtrist, att när man äntligen får...   23-03-2013, 18:31
          caprifol   När jeg blev ensam med mina tre barn 1998 tänkte j...   23-03-2013, 19:26
          malcolm   Jag var helt inne på att sälja huset och hade tom ...   23-03-2013, 19:29
          pejori   Jag var helt inne på att sälja huset och hade tom ...   23-03-2013, 19:32
          Huggorm   Jag tänkte inte en tanke på att stugan skulle vara...   23-03-2013, 19:41
          pejori   Jag tänkte inte en tanke på att stugan skulle vara...   23-03-2013, 19:49
          Bee   Flytta inte till stugan för gott! Du har hört ...   23-03-2013, 21:59
          pejori   Jag är en "tvärsemot" :giggle: en liten...   23-03-2013, 22:24
          kerstin z5-6   jag har ett stort hus som kan kallställas till Pej...   23-03-2013, 22:44
          gunsta   Eva - känner så väl igen det du beskriver - vi had...   23-03-2013, 22:44
          Motti   Vi köppte det här stället 2001 som sommarstuga med...   23-03-2013, 23:33
          *Stintan*   Som sagt så länge man har hälsan i behåll går det ...   23-03-2013, 23:52
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Som sagt så länge man har hälsan i behåll går det ...   24-03-2013, 06:29
          Motti   Är väl ingen större skillnad var man bor om man ha...   24-03-2013, 00:05
          Åsa, mälardalen zon 2   Skulle inte ha något emot att bo kvar i min lägenh...   24-03-2013, 13:09
          Jubbe063   Den dagen jag inte kan bo och leva som jag själv v...   24-03-2013, 14:09
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Den dagen jag inte kan bo och leva som jag själv v...   24-03-2013, 14:36
          Jubbe063   Och vad hjälper det när du får kris då? Det hjälp...   24-03-2013, 14:57
          ingrid fuxwall   Mitt hus är på tok för stort och jag använder inte...   24-03-2013, 20:19

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 02:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon