CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2013, 10:26)

Käre Bassam, försök fatta att detta gäller sork utomhus, inte möss inomhus. Dina råd är värdelösa.
Jag har haft vattensork i trädgården och vet hur jävligt det är. Den första lyckades jag stampa ihjäl den andra flyttade sen jag hela tiden störde den med att gräva upp gångarna. Gift om det fungerar är en väg, förmodligen drar sig sorken ned i gångarna för att dö så giftet sprids inte vidare. Man kan försöka se till att trädgården blir sorkovänlig, inga stenar eller annat den kan bygga bo under. Jag tvivlar på att en katt kan åtgärda sorkproblem, särskilt vattensork. Det är nog mest möss som råkar illa ut eftersom de är mycket på ytan och rör sig. En sork och främst då vattensork håller sig mest i sina gångar och katten är värdelös på grävning. En och annan tar den kanske.
Visst kan man få sork i fällor bara man placerar dem på rätt ställe. Men det är nog svårt att få tag i alla den vägen.
Så, jag är nog beredd att hålla med dig om att gift är effektivare om man någorlunda säkert vill komma åt dem. Men det gäller ju att som med fällorna placera ut giftet på rätta ställena. Vattensork går sällan långt från sina gångar.