|
Roligt med liv i gammal tråd. Jag har några blåbär och är fast, gillar dem jättemycket! Nu har jag beställt en blåbärsbuske från England med rosa bär, "Pink Lemonade" som sägs vara ännu godare (två gånger så söta) än de blå. Jag hittade den i en engelsk trädgårdstidning, blev nyfiken och började leta information på nätet. Jag hittade en del:
Den är (förstås) från Amerika och de olika sorterna blåbär tillhör olika busktyper: northen och southern high bush, low bush och rabbit eye. Den rosa är en rabbit eye som blir 5 feet, dvs 150 cm både i höjd och bredd. Den behöver bara 300 timmar (knappt två veckor) vintertemperatur som understiger 45 grader fahrenheit, alltså under 7 grader celsius och det blir ju inget problem i Sverige. Andra rabbit eye-buskar anges behöva upp mot sex veckor "vinter". Den ska tåla att bo i USDA zon 5 och varmare och det betyder att den tål ned till -30 grader celsius. På annan websida anges från zon 4, alltså -35 grader. Den vill som andra blåbär ha sol, fuktig jord men dränerat. Jorden ska vara kemiskt sur, idealet anges till ph 6,1. Den är självpollinerande men ger bättre skörd om det finns andra rabbit eye-buskar nära. Det tror jag inte att det gör, för mina andra är nog "high bush" men jag ska se om jag kan hitta vilka typer de tillhör.
Allt lät toppen, men så hittade jag den på en svensk websida och där anges den klara zon I och ska dessutom täckas. Hm, undrar vem som har rätt? Jag får hem busken första dagarna i maj, det blir spännande!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|