CITAT (Motti @ 20-04-2013, 02:34)

Nu har jag för fan läst länken

Det står att alla hundar ska ha ID-märkning så långt är jag med !men ingen stans står det att det är LAG på det det står att alla hundar ska ha id men inget om att det är lag på det det är det jag är ute efter att det ska vara lag på id och så även för varenda katt som föds !JAG ÄR EN STOR FÖRKÄMPE FÖR JUST id MÄRKNING ! men det ska vara LAG på det så ingen kan komma undan .Har vi ID märkta hundar och katter så lär det bli svårt att komma undan sitt ansvar för sitt djur .I stort set skulle alla husdjur vara ID-märkta .Tror ni har misförståt mina intentioner

Lagen som foldern och jordbruksverkets föreskrifter bygger på heter just "
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter". Ringer det möjligen någon klocka då?
I
"Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter" står det under rubriken Märkning och registrering av hundar:
"2 § En hundägare skall låta märka sin hund så att den kan identifieras. Märkningen skall vara bestående."Om du läser denna korta paragraf ur
"Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter", känner du möjligen igen något som du läste i foldern?
Innan denna
lag trädde i kraft 1 januari 2008 var
lagen om tillsyn över hundar och katter och
lagen om märkning och registrering av hundar separerade men slogs ihop. Om du vill läsa den gamla
lagen om märkning och registrering av hundar finns den här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000537.htmMen det som står i den gamla
lagen är alltså överflyttat till den lag som det hela tiden har hänvisats till, men som du tydligen tror inte existerar, d v s "Lag[/b] (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter"
Nu ligger det ett förslag om ännu en lagändring där även katter skall omfattas av id-märknings- och registeringstvånget.
Så, för att uttrycka det så enkelt som möjligt:
1. Lag om id- och registering för hundar finns redan idag.
2. Lag om id- och registrering för
både hundar och katter ligger som förslag idag och antas förhoppningsvis inom en snar framtid.
OK?
Milde sankte Antonius av Padua
och eremiten!
Redigerat av Kryddan03: 20-04-2013, 02:32