CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 19:38)

Inte bara bra för hälsan, livsnödvändigt! Att vara människa innebär ju att vi har vissa grundläggande känslor som är djupt rotade i oss i rent överlevnadssyfte. En av dem är ilska.
Vi har fyra stycken och det är rädsla, ilska, sorg och glädje. Tre av dem är negativt laddade, bara en är positivt. Tror väl katten att man man då inte bara kan gå omkring och bara använda 25% av sitt känsloliv!
Jag läser en bok som heter "min stroke". Den handlar om en hjärnforskare som vid 37 års ålder fick en hjärnblödning i den vänstra hjärnhalvan. Det tog åtta år för henne att bli återställd. Under tiden tillät hon inte vissa egenskaper från vänstra hjärnhalvan att återuppväckas och hitta sina gamla invanda nervbanor. Bland annat egoism, ilska missunnsamhet och sådana saker. Empatin, givmildhet osv finns i högra hjärnhalvan.
Jag orkar inte fördjupa mig mer i det här, men jag är helt och fullt övertygad om att man kan lära om sin hjärna från gamla invanda mönster, som att bli arg över småsaker. Någon gång har jag ju lärt min hjärna att reagera på ett visst sätt och den fortsätter med det tills jag medvetet programmerar om den.
Det är vad jag just nu håller på med. Jag vet att det kommer att ta tid, men jag kommer att bli en gladare och vänligare person, positiv för övrigt är jag redan.
Jag förlorar i alla fall inget på att försöka bli en bättre människa.

Läs boken, den är intressant! "Min stroke" av Jill Bolte Taylor.