Vad trist! Det låter som att du gjort rätt vid planteringen. Jag är lite nybörjare på blåbär, har haft ett par år, men mina fyra buskar har vuxit som bara den och gav så mycket bär att jag kunde frysa in. Det var så mycket bär att det faktiskt trillade av buskarna och låg i gräset, lite synd.
Där jag bor (utanför Stockholm) är det lerjord, så för säkerhets skull grävde jag en "grav", lika stor som en pallkrage och så djupt jag kunde, säkert 60 cm. Sen fyllde jag gropen med torvmull (två 400 liters balar "hästbox-torv"), min egen kompostjord, massor av förna från blåbärsskogen (jag hämtade en påse varje dag jag gick med hundarna) och så en säck rhododendronjord som blandades i det övre jordlagret. Jag strösslade i lite hönsgödsel medan jag blandade i jorden, men min känsla är att det var "lite" gödsel.
Jag har två buskar i varje pallkrage, men nu är jag rädd att det kommer bli för trångt, för de är redan stora och har massor av grenar. Det behöver inte vattnas särskilt, när det var nytt förstås, men "graven" är djup och materialet håller fukten bra eftersom det är lera runtom.
Igår planterade jag min nya buske, så jag grävde en ny "grav". Jag hade bara en bal torv, köpte på handelsträdgården för jag hann inte åka iväg till stället som säljer hästbox-torv. Det här var 150 liter soltorv, mycket dyrare än hästboxtoven men inte alls någon skillnad i struktur. När jag köpte den trodde jag att den skulle vara fibrigare, att det var därför den var så dyr, var snål och köpte bara en. Men för att fylla gropen så använde jag vad jag hade hemma, egen kompostjord och mycket "skogsjord" från min egen tomt - det består av eklöv och tallbarr som lagrats och delvis brutits ned ovanpå marken i skuggan bakom mitt förråd. Sen en stor kasse förna från skogen, samlat under granar där det växer blåbär. Jag glömde helt bort att jag använt rhododentronjord tidigare, så vi får se hur den här lilla busken tar sig framöver. Det var bråttom att få ned den i jorden och jag hade bara den här helgen på mig att plantera, därför blev det inte köpt mer material än torven.
Kan det här vara till någon hjälp eller ledtråd för dig tro? Jag tänkte att om jag berättar hur jag gjort så kanske du kan jämföra. Min buskar ser ut att trivas och jag har inte gjort något mer med dem än den här ordentliga planteringen.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|