|
Klippte min sista ros igår. Stackars New Dawn blev helt nerklippt i år igen för jag ska bygga om i den rabatten och vända spaljen som rosen klättrar i, men det borde funka fint, den har klarat det förr och blommar oerhört tacksamt och fint.
Klippte även ned två rabattrosor, "Dronning Margrethe" i samband med att jag flyttade dem i förrgår, men de ser bra ut annars. Övriga rosor har klarat sig fint, Louise Bugnet och Single Cherry är riktigt på gång och klarade vintern bra, däremot har jag fått klippa ner austinrosen "Darcey Bussel" ordentligt. Den har haft det lite jobbigt i vinter och har dessutom barkfläckssjuka... (är det samma som svartfläckssjuka förresten?) Den ska jag vintertäcka ordentligt till nästa år, inget snack om saken.
Santanan har jag också klippt ända ner då den växte så dumt i fjor, en enda gren tre meter rakt upp i luften, inte så snyggt och inte så lätt att se blommorna heller. Den sista rosen är också nedklippt helt i hopp om att den ska förgrena sig, men den vet jag inte vad är för något, den får riktigt stora gräddvita blommor med svag doft.
Bor i centrala Skåne, ett par mil från den västra kusten och jag hoppas att vi slipper rejäl frost mer...
|