CITAT (malcolm @ 18-05-2013, 10:38)

Ser aldrig på det programmet men visst kan det finnas några enstaka personer som säger e istället för ä, Pernilla Wahlgren är tex. ett exempel på det fast folk i gemen gör inte det.
Av de som vuxit upp i Stockholm så är det många som säger e i stället för ä . Det är inget södersnack att göra så. Vi har nog bara blivit för vana med uttalet så vi inte lägger märke till det.
Hör det på TV/radio varenda dag. Även relativt unga , 20 - 30 år gamla , säger e i stället för ä .
Södersnack är något helt annat , ett " språk " med egna uttryck där man t ex säger böna i stället för tjej/kvinna , pråm för sko osv..
Jag är mycket fascinerad av att dialekter sitter i så länge. Min pappa var frän Stockholm , söder , och min mamma från Göteborg.
Främst pappa behöll sin dialekt , och sitt södersnack , hela livet ( 84 år ) trots att han flyttade från Stockholm när han var lite över 20 år gammal. Mammas dialekt var inte lika utpräglad men de speciella uttrycken behöll hon också hela livet ( 83 år ) fast hon också flyttade därifrån när hon var lite över 20 år gammal. Man skulle knö sig när hon menade att man skulle flytta på sig / inte ta upp så stor plats / tränga sig in.
Stör mig bl a på att folk säger interjuva i stället för intervjua.
Redigerat av mamamaggan: 18-05-2013, 11:09