Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har ni vågat planterat ut dahlia än? (zon 2-3)
          Foxley
          Inlägg 26-05-2013, 18:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 77 109

Bor i zon 3 och har nu nästan hela växthuset fullt av dahlia (i hinkar) som väntar på att få komma ned i rabatten. Vågar jag plantera ut dom eller bör jag vänta ytterligare någon/några veckor? Risken för frost känns i dagsläget som mikroskopisk, men så är allt detta nytt för mig och jag har ju ingen vidare erfarenhet för hur vädret kan slå om och ta livet av allt man kämpat så hårt med under vintern.

Hur har ni gjort? Har ni redan era utplanterade eller väntar ni? Hur länge väntar ni i så fall?

Alla dahlior vi har i växthuset nu, har stått där i över en veckas tid, dygnet runt, och innan dess hade vi de ute på gården dagtid men inomhus under nätterna.

De tar väldigt mycket plats och jag är lite orolig för att de behöver mer utrymme än hinkarna de står i.

Redigerat av Foxley: 26-05-2013, 18:16

--------------------
          Zon II-III

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-05-2013, 18:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag direktplanterade mina dahlior ute för ca 10dagar sedan idag stod jag och undrade vad det var för kraftiga växter som kom upp på mina lotter först tills jag insåg det var ju där jag planterade dahliaknölarna och att det var dahlian som skjutit upp i snabb fart så jo nog är det nog tillräckligt varmt för dahlia här i zon 2

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Foxley
          Inlägg 26-05-2013, 18:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 77 109

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-05-2013, 19:41) *
          Jag direktplanterade mina dahlior ute för ca 10dagar sedan idag stod jag och undrade vad det var för kraftiga växter som kom upp på mina lotter först tills jag insåg det var ju där jag planterade dahliaknölarna och att det var dahlian som skjutit upp i snabb fart så jo nog är det nog tillräckligt varmt för dahlia här i zon 2

Jag reagerade också på hur snabbt de växte när de kom i jord. De exploderade nästan. smile.gif

CITAT (Irene_L @ 26-05-2013, 19:44) *
          Jag har också planterat ut mina dahlior. Det var nog för 2 veckor sen. Om dom varnar för nattfrost så höljer jag krukorna med fiberduk. De dahlior som jag planterat ut i rabatterna vänder jag en större plastkruka över.
          Jag bor i zon 3.

Oj då. De som vi har i hinkar är över metern höga nu.

--------------------
          Zon II-III

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 07:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon