CITAT (pejori @ 28-05-2013, 19:03)

Är det ett problem för samhället eller för gemene man då?
Är det ett problem för samhället om grannen brevid heter Mohamad eller Martin?
Är det ett problem för samhället om Josuf tömmer soptunnor och inte Johan?
Är det ett problem för samhället att Mustafa kör hem dig i taxi på nattkröken?
Tror inte det.
Det är inget problem för samhället med flyktingar/invandrare, men samhället skapar problemen.
Det blir bara så jobbigt som man gör det till.
du ser förmodligen inte hur det ser ut i samhället.
vi har idag fått i alla större kommuner bostadsområden som till stor del bebos av invandrare.
oftast i s.k miljonprogrammet.
svenskarna har i stor utsträckning lämnat dessa områden.
utanförskapet här är stort med stor arbetslöshet,trångboddhet,mycket småbrottslighet m.m
samtidigt som fler kommer hit och placeras i samma redan överbefolkade områden.
detta kostar givetvis resurser både för kommunen,landstingen o staten.
största lasset drar nog kommunerna som ansvarar enl. socialtjänstlagen för boende och försörjning.
statens ansvar gäller bara i två år från det invandraren kom.
mer o mer resurser läggs här o pengarna tas främst från andra sektorer t.ex äldreomsorg o skolan.
i min kommun(där jag sitter i just den nämnden som ansvarar för familjeomsorg) kostar detta oss i dagsläget 25 miljoner över budget,pengar som inte finns och plockas från andra nämnder som får skära ner i sin verksamhet.vi har upp till nio personer boende i samma hotellrum pga akut bostadsbrist.
jag vet att situationen är liknande i närliggande kommuner.
nej,mitt problem är inte att åka med mustafa hem i taxi (förutsatt att det inte är en svarttaxi), utan de stora grundläggande problemen med arbete o försörjning.
problem som också drabbar etniska svenskar då resurser som kunde gått till vår välfärd istället går till flyktingmottagning.
skillnaden hade varit om staten haft det ekonomiska ansvaret så länge inte flyktingen är självförsörjande,då hade detta istället varit ett ekonomiskt tillskott för kommunerna och en resurs för även fattiga inlandskommuner att ta emot och på sikt få igång ett lokalt näringsliv, drivet av invandrargrupper.
Pejori,du måste se sammanhanget i det stora,inte ifall grannen heter mustafa,det är irrelevant.
Ulf