Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ”Journalisterna mörklägger sanningen om invandrarna”
          *Stintan*
          Inlägg 27-05-2013, 21:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Kanske dags att lyfta på locket. http://www.dn.se/debatt/journalisterna-mor...-om-invandrarna

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          pejori
          Inlägg 29-05-2013, 15:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

För att återknyta till tråden, vad är sanningen?
          Vems sanning är den rätta?

Tror fortfarande att det är ett problem vi skapar i samhället.
          Det är bekvämt att skylla på Flyktingar och invandrare.

Felet med Gunnar Sandelins inlägg är att han blandar ihop invandrare (som flyttat hit frivilligt, bl.a. från nordiska länder) och flyktingar.
          När han säger att nio av tio invandrare, saknar flyktingstatus har han rätt.
          Flyktingarna där emot, har flyktingstatus.
          Det är inte en grupp, utan två olika fenomen.

Redigerat av pejori: 29-05-2013, 15:16

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-05-2013, 17:25
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (pejori @ 29-05-2013, 16:16) *
          För att återknyta till tråden, vad är sanningen?
          Vems sanning är den rätta?

Tror fortfarande att det är ett problem vi skapar i samhället.
          Det är bekvämt att skylla på Flyktingar och invandrare.

Felet med Gunnar Sandelins inlägg är att han blandar ihop invandrare (som flyttat hit frivilligt, bl.a. från nordiska länder) och flyktingar.
          När han säger att nio av tio invandrare, saknar flyktingstatus har han rätt.
          Flyktingarna där emot, har flyktingstatus.
          Det är inte en grupp, utan två olika fenomen.

Förstår inte riktigt vad du menar med att vi skapar problemen. På vilket sätt har du eller jag skapat dom? Jag skyller inte heller på flyktingar och invandrare utan på politikerna vars uppgift det är att skapa regler och förutsättningar för att invandringen ska fungera så att människorna som kommer hit av en eller annan anledning får ett drägligt liv.
          Det kommer ju hit massor av invandrare från länder utanför EU också som inte har flyktingstatus. Det är väl knappast bara människor med flyktingstatus som bor i problemområdena. Hur är det med arbetskraftsinvandringen? Idag snackas det igen om falska arbetsgivarintyg.
          Vet inte när denna artikel skrevs men det pågår ju uppenbarligen fortfarande. http://www.dt.se/opinion/debatt/1.5574639-...-regler?m=print

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 29-05-2013, 17:52
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-05-2013, 18:25) *
          Förstår inte riktigt vad du menar med att vi skapar problemen. På vilket sätt har du eller jag skapat dom? Jag skyller inte heller på flyktingar och invandrare utan på politikerna vars uppgift det är att skapa regler och förutsättningar för att invandringen ska fungera så att människorna som kommer hit av en eller annan anledning får ett drägligt liv.
          Det kommer ju hit massor av invandrare från länder utanför EU också som inte har flyktingstatus. Det är väl knappast bara människor med flyktingstatus som bor i problemområdena. Hur är det med arbetskraftsinvandringen? Idag snackas det igen om falska arbetsgivarintyg.
          Vet inte när denna artikel skrevs men det pågår ju uppenbarligen fortfarande. http://www.dt.se/opinion/debatt/1.5574639-...-regler?m=print

Naturligtvis är det inte bara personer med flyktingstatus som bor i dom områdena.
          Inte heller att du och jag skapar problemen.
          Men samhället där du och jag ingår, skapar problemet.

Men när man klumpar ihop de som har det sämst, på de ställen där ingen annan vill bo, skapas det problem.
          Då blir det ett socialt problem, eftersom stödinsatser från samhället koncentreras till invånarna där. (Lågutbildade, fattiga, sjuka o.s.v.)
          Då märks dom och vi får via pressen veta hur mycket det kostar.
          Självklart är andelen soc. bidragstagare högre i Husby och Rinkeby än på Djursholm eller Lidingö..
          det är segregation som är problemet, inte vad folk är födda någonstans.
          Kan dessa integreras bättre, skulle inte ilskan ligga och pyra, varken hos invandrare/flyktingar eller infödda.

Denna krönika säger en hel del, minus reklamen för trängselskatten i Göteborg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle16847784.ab

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-05-2013, 18:52
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (pejori @ 29-05-2013, 18:52) *
          Naturligtvis är det inte bara personer med flyktingstatus som bor i dom områdena.
          Inte heller att du och jag skapar problemen.
          Men samhället där du och jag ingår, skapar problemet.

Men när man klumpar ihop de som har det sämst, på de ställen där ingen annan vill bo, skapas det problem.
          Då blir det ett socialt problem, eftersom stödinsatser från samhället koncentreras till invånarna där. (Lågutbildade, fattiga, sjuka o.s.v.)
          Då märks dom och vi får via pressen veta hur mycket det kostar.
          Självklart är andelen soc. bidragstagare högre i Husby och Rinkeby än på Djursholm eller Lidingö..
          det är segregation som är problemet, inte vad folk är födda någonstans.
          Kan dessa integreras bättre, skulle inte ilskan ligga och pyra, varken hos invandrare/flyktingar eller infödda.

Denna krönika säger en hel del, minus reklamen för trängselskatten i Göteborg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle16847784.ab

Menar du att segregationen enbart är orsaken till problemen? Det tror inte jag men en bidragande orsak är det naturligtvis. Finns det inte jobb och bra utbildning åt människorna har dom ju heller ingen möjlighet att försörja sig själva och kanske flytta från dessa områden. Jag tycker att vi tar emot för många sålänge vi inte har möjlighet att erbjuda dem ett drägligt liv. Behöver inte arbetskraftsinvandringen stramas upp när det finns närmare en halv miljon människor arbetslösa redan?

På tal om segregation har det väl alltid funnits när det gäller bostadsområden, utan att det hade något med invandring att göra. Massor av människor har helt enkelt inte råd att bo var som helst.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 29-05-2013, 19:06
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-05-2013, 19:52) *
          Menar du att segregationen enbart är orsaken till problemen? Det tror inte jag men en bidragande orsak är det naturligtvis. Finns det inte jobb och bra utbildning åt människorna har dom ju heller ingen möjlighet att försörja sig själva och kanske flytta från dessa områden. Jag tycker att vi tar emot för många sålänge vi inte har möjlighet att erbjuda dem ett drägligt liv. Behöver inte arbetskraftsinvandringen stramas upp när det finns närmare en halv miljon människor arbetslösa redan?

På tal om segregation har det väl alltid funnits när det gäller bostadsområden, utan att det hade något med invandring att göra. Massor av människor har helt enkelt inte råd att bo var som helst.

Lustigt att du säger det.
          Läste detta tidigare idag.
          http://umenytt.se/2013/05/29/lo-facken-vil...tsinvandringen/
          Sedan tror jag inte segregationen enbart, är orsaken till problemet, men sammantaget blir problemen större när stödinsatserna inte räcker till.
          Visst har det alltid funnits bättre och sämre områden, men var dom så stora som dessa områdena är?

Redigerat av pejori: 29-05-2013, 19:11

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 30-05-2013, 19:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (pejori @ 29-05-2013, 20:06) *
          Lustigt att du säger det.
          Läste detta tidigare idag.
          http://umenytt.se/2013/05/29/lo-facken-vil...tsinvandringen/
          Sedan tror jag inte segregationen enbart, är orsaken till problemet, men sammantaget blir problemen större när stödinsatserna inte räcker till.
          Visst har det alltid funnits bättre och sämre områden, men var dom så stora som dessa områdena är?

Men också ett bra område kan man göra till ett sämre område........

Jag har min bostadsrätt i en stadsdel som det mesta är bygd på sjuttiotalet, förutom den nyare delen.

Alla vi som bor här har inte gjort det till ett ghetto, vi är mån om vår stadsdel även om det har blivit sämre.

Pejori du säger att många av invandrare/flyktingar har arbete. Varför bor då dom så som du tycker är så dåligt.

Jag har för 34 år börjat helt från början i Sverige, men jag var har slitit, sparat osv. Sambon kom inte lite senare i bilden smile.gif

Många av invandrare/flyktingar vill ju bo bland sina landsmän för då behöver dom inte kunna så mycket svenska.
          I vintras var ju flyktingar från Somalia på ett hotell här i stan och dom gnällde via en tidning. Klart ett hotellrum är ingen lösning för en familj eller mamma med tvillingar. Men dom tog inte det erbjudande ab ett boende dom hade fått. Nej dom vill bo nära sina vänner (nyanlända flyktingar)

Jag läste svenska på mitt eget bevåg och så lärde jag mig mycket genom att jag alltid jobbade. Mycket går om man bara vill och anstränger sig

Elisabeth

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-05-2013, 19:27
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-05-2013, 20:16) *
          Men också ett bra område kan man göra till ett sämre område........

Jag har min bostadsrätt i en stadsdel som det mesta är bygd på sjuttiotalet, förutom den nyare delen.

Alla vi som bor här har inte gjort det till ett ghetto, vi är mån om vår stadsdel även om det har blivit sämre.

Pejori du säger att många av invandrare/flyktingar har arbete. Varför bor då dom så som du tycker är så dåligt.

Jag har för 34 år börjat helt från början i Sverige, men jag var har slitit, sparat osv. Sambon kom inte lite senare i bilden smile.gif

Många av invandrare/flyktingar vill ju bo bland sina landsmän för då behöver dom inte kunna så mycket svenska.
          I vintras var ju flyktingar från Somalia på ett hotell här i stan och dom gnällde via en tidning. Klart ett hotellrum är ingen lösning för en familj eller mamma med tvillingar. Men dom tog inte det erbjudande ab ett boende dom hade fått. Nej dom vill bo nära sina vänner (nyanlända flyktingar)

Jag läste svenska på mitt eget bevåg och så lärde jag mig mycket genom att jag alltid jobbade. Mycket går om man bara vill och anstränger sig

Elisabeth

Men det var väll Tyskland du invandrade från? Det är trots allt ganska stor skillnad mot att komma från Somalia. Kulturen är snarlik liksom språket och utseendet. Allting blir så mycket enklare då. Dessutom var det nog betydligt lättare att hitta ett jobb och komma igång med livet i det nya landet för 34 år sedan när ekonomin och industrin gick på högvarv.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 30-05-2013, 20:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Huggorm @ 30-05-2013, 20:27) *
          Men det var väll Tyskland du invandrade från? Det är trots allt ganska stor skillnad mot att komma från Somalia. Kulturen är snarlik liksom språket och utseendet. Allting blir så mycket enklare då. Dessutom var det nog betydligt lättare att hitta ett jobb och komma igång med livet i det nya landet för 34 år sedan när ekonomin och industrin gick på högvarv.

Visst är det skillnad mellan Somalia och Tyskland. Men språket????? På tyska kan du allt uttala så som du stavar det, gör det på svenska.... Tror du nån förstår dig då.

Varför har då min gubbe, Göteborgare, har så svårt med tysk språket.
          Klar Wurst, Senf und Bier var aldrig problem att säga......

Jag var också van med en helt annan kultur från Södra Tyskland än här

Inte var det så bra med jobb när jag sökte då, ja<g som hade eget ihop med mitt ex. Men jag tyckte att nånstans får jag börja.

Och så har jag aldrig fått/sökt/tagit emot ett enda öre i bidrag. Men enkelt var det inte......

Elisabeth

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 30-05-2013, 20:46

Citera

Inlägg i den här tråden
          *Stintan*   ”Journalisterna mörklägger sanningen om invandrarna”   27-05-2013, 21:32
          mamamaggan   Vem står bakom Gunnar Sandelin ? Sympatiserar han ...   27-05-2013, 21:38
          *Stintan*   Vem står bakom Gunnar Sandelin ? Sympatiserar han ...   27-05-2013, 22:18
          mamamaggan   Finns väl dom som gärna vill koppla ihop honom med...   27-05-2013, 23:06
          *Stintan*   Men med den invandrarpolitk vi har , vem/vilka ska...   27-05-2013, 23:40
          Jubbe063   Ja jag vet inte, jag är inte så insatt i vad han s...   27-05-2013, 23:51
          pejori   Har läst vad den här killen tyckt och sagt tidigar...   27-05-2013, 22:17
          pejori   Som motvikt då.. :whistling: Så behöver jag inte ...   27-05-2013, 22:38
          RibesRubusVitis   Artikeln är alltså fem år gammal; kanske lite sent...   27-05-2013, 23:57
          Trampendal   Artikeln är alltså fem år gammal; kanske lite sent...   28-05-2013, 00:22
          Jubbe063   I inslag om detta i Rapport var de noga med att på...   28-05-2013, 18:57
          RibesRubusVitis   Mitt inlägg gällde journalistikdebatten; den om in...   28-05-2013, 00:51
          *Stintan*   Att journalister vinklar artiklar är ju inget nytt...   28-05-2013, 09:17
          malarmaster   ordföranden i PEN-klubben, Stina Dabrowski var med...   28-05-2013, 12:10
          *Stintan*   ordföranden i PEN-klubben, Stina Dabrowski var med...   28-05-2013, 12:30
          malarmaster   Det där är ju väldigt konstigt. Om invandringspoli...   28-05-2013, 12:45
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Att journalister mörklägger är ju kända men jag ty...   28-05-2013, 12:55
          gnon49   Tyvärr finns det en underklass av invandrare som m...   28-05-2013, 14:12
          Carl   Det är enkel mattematik! Behöver Sverige mer a...   28-05-2013, 16:06
          pejori   Visst går det att diskutera invandringpolitik/prob...   28-05-2013, 16:28
          *Stintan*   Visst går det att diskutera invandringpolitik/prob...   28-05-2013, 17:26
          pejori   Det är väl ganska klart att det är ett problem när...   28-05-2013, 18:12
          Gita   Visst går det att diskutera invandringpolitik/prob...   28-05-2013, 17:29
          malarmaster   Visst går det att diskutera invandringpolitik/prob...   28-05-2013, 17:49
          pejori   man kunde tro du är journalist..... huruvida det ä...   28-05-2013, 18:03
          malarmaster   Är det ett problem för samhället eller för gemene ...   28-05-2013, 18:35
          pejori   du ser förmodligen inte hur det ser ut i samhället...   28-05-2013, 18:48
          Gita   Men snälla Malarmaster. Kör Mustafa taxi, har han ...   28-05-2013, 19:20
          pejori   Men så klart att Mustafa inte är problemet, han kö...   28-05-2013, 19:24
          Gita   ??? Bor du i Sverige??? Det är klart att flertalet...   28-05-2013, 19:42
          pejori   Jag skulle gärna vilja veta vad du har för belägg ...   28-05-2013, 19:46
          Gita   Vad har du för belägg för det här? " Probleme...   28-05-2013, 20:00
          pejori   Ja det var ju också ett svar. Du har alltså inga s...   28-05-2013, 20:04
          Gita   Och du har inga belägg för att dom inte har det......   28-05-2013, 20:34
          pejori   Asch... vilken fegis du är! När man ber dig vi...   28-05-2013, 20:35
          *Stintan*   Problemet är naturligtvis inte enstaka invandrare ...   28-05-2013, 19:19
          *Stintan*   Så sent som i november förra året sa Anders Borg a...   28-05-2013, 19:42
          pejori   Så sent som i november förra året sa Anders Borg a...   28-05-2013, 19:52
          Gita   http://www.adjunkten.com/Sammanfattning%20...tingp...   28-05-2013, 20:06
          *Stintan*   http://www.adjunkten.com/Sammanfattning%20...tingp...   28-05-2013, 20:11
          malarmaster   http://www.adjunkten.com/Sammanfattning%20...tingp...   28-05-2013, 21:46
          gnon49   Hehe, går det åt pipsvängen så får vi väl göra som...   28-05-2013, 20:49
          Motti   Problemet med invandring har väl i allra högsta g...   28-05-2013, 21:26
          Aqvakul   Problemet med invandring har väl i allra högsta g...   28-05-2013, 21:37
          Piccante   Problemet med invandring har väl i allra högsta g...   28-05-2013, 21:45
          Motti   Ock det tycks vara helt Okej då ? att invandrarsn...   28-05-2013, 21:53
          *Stintan*   Ock det tycks vara helt Okej då ? att invandrarsn...   28-05-2013, 22:15
          pejori   Den här tråden handlar inte om invandrare och hur ...   28-05-2013, 22:28
          *Stintan*   Mörkas vet jag inte, det är väl snarare vilken ide...   28-05-2013, 22:43
          pejori   Eller låter bli att skriva om problematiken alls. ...   28-05-2013, 22:48
          Motti   Men snälla någon !allt hör väl ihop eller ? I...   28-05-2013, 22:21
          *Stintan*   Men snälla någon !allt hör väl ihop eller ? I...   28-05-2013, 22:26
          Motti   Ge dig Stintan ! :sick: vem fan har gnällt på...   28-05-2013, 22:30
          Piccante   Ge dig Stintan ! :sick: vem fan har gnällt på...   28-05-2013, 22:38
          *Stintan*   Ge dig Stintan ! :sick: vem fan har gnällt på...   28-05-2013, 22:38
          pejori   ”Ett upplopp är språket för de som aldrig blivit l...   28-05-2013, 22:41
          Motti   Pust !   28-05-2013, 22:42
          Motti   Jo visst är det ett stort problem !men ungdoma...   28-05-2013, 23:02
          *Stintan*   Men sluta nu för fan Motti! Kan du inte läsa?   28-05-2013, 23:25
          addo   Tror fortfarande att det är ett problem vi skapar ...   29-05-2013, 16:12
          pejori   Men är det verkligen bara ett tankespöke? Dåligt f...   29-05-2013, 16:29
          Gita   Självklart är andelen soc. bidragstagare högre i H...   30-05-2013, 18:48
          Huggorm   Är inte problemet egentligen att vi tar emot en ma...   30-05-2013, 19:12
          Bengalow   För att återgå till TS påstående... Varför har vi...   30-05-2013, 19:52
          Gita   För att återgå till TS påstående... Varför har vi...   30-05-2013, 20:15
          Motti   Håller med Stintan helt !om vi inte vågar ta d...   19-06-2013, 22:56

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 19:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon