Det kommer som "avdrag" i bokföringen - inte som förtjänst, men såklart att det finns pengar att tjäna på PR. Det påstår i alla fall dom som driver detta som yrke. Dock, den överdrivna reklamkostnaden, som företagen lägger ut, hamnar på varorna, och man får betala dyrt för det. Titta på skönhetskrämerna! Det är ju i klass med saffranspriset! Varför? Lite fåfänga kanhända? Någonstans skall ju pengarna tas till de hutlösa "sponsoravtal", som t.ex. idrottsmännen får. Somliga tjänar mångdubbelt mer på detta än på sin idrottsförmåga, t.ex. Beckhams.
På min brevlåda har jag texten "Endast adresserad post", så jag slipper åtminstone ett kilo papper/vecka. Det känns så skönt att se postbilen åka rakt förbi...
Huruvida man blir påverkad av den slags reklam som nu visas i TV är jag osäker på. Går man fram till tandkrämshyllan på vilket varuhus som helst, så blir man bara snurrig av utbudet. Det finns minst 50 olika "sorter" att välja mellan, varav Colgate säkert har 20. "-Vitare tänder på 4 dagar!" Blaha, blaha. Jag gissar att det är nästan samma i varenda tub. KIA, Subaro, Lexus, BMW...nej tack! Jag har gjort mitt val, och de snuttarna, som man ser som reklam i TV, får mig bara att gå därifrån - utan någon som helst köplust. Snarare tvärtom...
Att företagsledare använder reklam i utskick, får att göra sina varor, eller sin butik känd i regionen, är väl kanske inte så märkligt. Men den överdrivna marknadsföring som stora bolag kör med, tror jag inte på. Jag kommer inte att köpa ett par gympadojor för att Nike har gjort reklam "-Just nu - 400,- rabatt! Endast 699 spänn!". Går man på det, så är man vrickad! Någon kanske har ett behov just då, men 99% har det inte...Reklam i TV finns bara för att det "skall så vara". Någon företagsekonomisk fördel tror jag inte på.
|