Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Reklam i TV
          Bengalow
          Inlägg 30-05-2013, 21:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag sitter inne på mitt rum, vid min PC, medan frugan tittar på någon amerikansk deckare(?). Varje kvart avbryts sändningen, kan jag höra, av några reklamsnuttar. Antingen är det "Pågens" som "bakar med kärlek", där dom hissar ned några vitklädda människor i snöre från taket, eller också är det "Vitae Pro", med "100% naturliga källor", eller också något trams man skall ha i håret "därför att du är värd det!".

          Tror ni på reklam? Har ni någonsin handlat något, som dom visar på TV-reklamen? När nagelbandskrämen kostar 1500,- kr/deciliter, är det då värt det? Och "Barnens Hus"? Välkomna in - köp, köp, köp....och betala i höst! Går ni någonsin på sådana grejor? Jag reagerar negativt, d.v.s. jag vägrar att köpa det, om jag ser det på TV...

          Vad tycker ni?
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Bengalow
          Inlägg 31-05-2013, 12:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det kommer som "avdrag" i bokföringen - inte som förtjänst, men såklart att det finns pengar att tjäna på PR. Det påstår i alla fall dom som driver detta som yrke. Dock, den överdrivna reklamkostnaden, som företagen lägger ut, hamnar på varorna, och man får betala dyrt för det. Titta på skönhetskrämerna! Det är ju i klass med saffranspriset! Varför? Lite fåfänga kanhända? Någonstans skall ju pengarna tas till de hutlösa "sponsoravtal", som t.ex. idrottsmännen får. Somliga tjänar mångdubbelt mer på detta än på sin idrottsförmåga, t.ex. Beckhams.

          På min brevlåda har jag texten "Endast adresserad post", så jag slipper åtminstone ett kilo papper/vecka. Det känns så skönt att se postbilen åka rakt förbi...

          Huruvida man blir påverkad av den slags reklam som nu visas i TV är jag osäker på. Går man fram till tandkrämshyllan på vilket varuhus som helst, så blir man bara snurrig av utbudet. Det finns minst 50 olika "sorter" att välja mellan, varav Colgate säkert har 20. "-Vitare tänder på 4 dagar!" Blaha, blaha. Jag gissar att det är nästan samma i varenda tub. KIA, Subaro, Lexus, BMW...nej tack! Jag har gjort mitt val, och de snuttarna, som man ser som reklam i TV, får mig bara att gå därifrån - utan någon som helst köplust. Snarare tvärtom...

          Att företagsledare använder reklam i utskick, får att göra sina varor, eller sin butik känd i regionen, är väl kanske inte så märkligt. Men den överdrivna marknadsföring som stora bolag kör med, tror jag inte på. Jag kommer inte att köpa ett par gympadojor för att Nike har gjort reklam "-Just nu - 400,- rabatt! Endast 699 spänn!". Går man på det, så är man vrickad! Någon kanske har ett behov just då, men 99% har det inte...Reklam i TV finns bara för att det "skall så vara". Någon företagsekonomisk fördel tror jag inte på.
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-05-2013, 12:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Bengalow @ 31-05-2013, 13:10) *
          Det kommer som "avdrag" i bokföringen - inte som förtjänst, [...] Dock, den överdrivna reklamkostnaden, som företagen lägger ut, hamnar på varorna, och man får betala dyrt för det. [...] Någonstans skall ju pengarna tas till de hutlösa "sponsoravtal", som t.ex. idrottsmännen får. Somliga tjänar mångdubbelt mer på detta än på sin idrottsförmåga, t.ex. Beckhams. [...] Någon företagsekonomisk fördel tror jag inte på.


          Nja, på avdrag lever inget företag. 100 kr i förtjänst och 200 kr i avdrag fungerar ju inte om man inte vill gå i konkurs förståss :-)

          Men visst har du rätt att de "överdrivna reklamkostnaderna" hamnar på varorna som konsumenten får betala dyrt för. Men då är frågan varför väljer då konsumenterna de dyrare varorna som har mycket reklam än de billigare som inte syns i reklamen? Jo av den enkla anledningen att konsumenten anser det vara värt pengarna för att konsumenten tror att just den varan är så mycket bättre än de andra .-)

          Och visst är det konsumenter som även betalar för idrottsmännens sponsoravtal. Skulle konsumenter inte köpa de produkter eller anlita de företag som syns i sponsringen skulle inte idrottsmännen och idrottskvinnorna inte få några nya sponsoravtal eftersom sponsorerna skulle sluta sponsra.

          Så nog är det företagsekonomiskt fördelaktigt att sponsra, idka välgörenhet och köpa reklamplats i media. För så länge konsumenterna är beredda att betala det högre priset som följer med reklam så kommer företagen att köpa reklam.

          Moraliskt rätt eller fel det tål att diskuteras, men människans mentala förmåga är inte mer avancerad än att man lätt kan lura folk att köpa "konserverad gröt" :-) Och är reklammakarna riktigt duktiga så kan de nog även sälja in sand till Saharas befolkning med :-)
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 21:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon