CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 21:28)

Naturligtvis har pensionären högre skatt eftersom denne inte får något jobbskatteavdrag. Den förmånen hade personen under sina dagar i arbetslivet.
Det var jag som skrev att man kan höja skatten ytterligare och det var fel ordval för vad som hänt men det skulle inte förvåna mig det minsta om Alliansen verkligen gjorde så.
Men varför ska en som är sjukskriven , arbetslös,eller pensionär av något slag betala mer skatt än andra ? Man har ju redan drabbats av inkomstsänkning .
Om man har en inkomst på 20.000 kr i månaden så betalar man enligt skattetabell 32 16.044 kr per år mer än den som jobbar . Är det rättvist mot den som drabbats av sjukdom eller arbetslöshet ?
Kan du inte förstå att det kan kännas som att man får höjd skatt i jämföreslse med andra ?
Dessutom såg jag på TV häromdagen att det har blivit lägre löeförhöjningar för de som jobbar med hänvisning till att de fått det bättre p g a jobbskatteavdraget.
Förmånen att få ha jobbskatteavdrag kunde inte många ålderspensionärer få när de jobbade , de som gått i pension senaste åren är väl ändå en bråkdel av alla ålderspensionärer ?