CITAT (Huggorm @ 08-06-2013, 08:30)

De enda hugg som brukar komma om kungahusets etniska härstamning är vänsterns bråk om drottningens nazitiska släkt, av någon anledning vill de gärna att den smutsen skall spilla över på henne. I övrigt tycker jag aldrig man hör något.
Afroamerikanernas hudfärg säger ändå en hel del om vem de är. Landet är ju djupt segregerat och de svarta har en egen kultur som skiljer sig ganska mycket från andra amerikaners. Om jag inte missförstått är situationen liknande i Brasilien. Självklart finns undantag men hudfärgen säger ganska mycket om vem man är och vilken kultur man tillhör.
Afroamrikaners subkultur är en Amerikansk kultur som inte återfinns någon annanstans. Alla kulturer har subkulturer.
Det Motti sa var att hudfärg är en del av kulturen, dvs ett absolut samband mellan biologiskt ursprung och en viss kultur. Då är ju frågan om jag skulle ha biologiskt ursprung i Kenya, men aldrig bott där, aldrig lärt mig språket etc.... Är jag då en del av Kenyas kultur, en del av deras nationalitet trots det?
Nu är det väl så att NATIONALITET, ETNICITET och KULTURELL TILLHÖRIGHET kan vara helt skilda från varandra helt utan några samband.
NATIONALITET är politisk och terioriellt avgränsade områden som varierar mellan tid. Danmark tillhörde en gång den svenska nationen, Sverige har delar som tillhört andra nationer. Ena dagen svens, andra Dansk, ena dagen kurd, andra turk. Ibland smärtfritt andra gånger blodigt och utdraget.
ETNICITET är inget man kan påverka, man föds till det utseende man får och sitt biologiska arv kan inte väljas bort. Men biologin dikterar inte vilken kultur du ska tillhöra,
KULTURELL TILLHÖRIGHET avhängigt de traditioner du och din omgivning hänger er åt. En svart kan vara lika indoktrinerad i Svensk kultur som en Etnisk Svensk. Beror ju på var du är född och uppvuxen, vilka dina föräldrar är, var släkten befinner sig och vilka val du själv gör i livet.
Lägg till ÖVRIGA SUBGRUPPERINGAR och soppan är komplett ;-)
Så visst kan kultur nationalitet och etnicitet hänga samman tätt tätt hopknytet. Men lika ofta är en eller alla av dessa fristående från de övriga.
Så, när du ser en person på stan så syns det inte på denna vilken kultur hen tillhör, ej heller vilken nationalitet hen har, allt som syns är etniskt påbrå (i bästa fall, inte alltid etniciteten kan särskiljas).