O' så kommer här en vegetarian som är glad för sitt kostval varje gång som det skrivs liknande rapporter om kött och chark. Jag är ingen fanatiker och propagerar mycket sällan, låter folk äta i fred precis det de vill. Kostval är bland det mest personliga som finns, alla måste välja själva, absolut!
Inte alls säkert att jag kommer att leva en dag längre än en köttätare, men jag är nöjd med mitt val.
Att bara stirra på proteininnehållet säger nästan ingenting. Vi äter ju alldeles onödigt mycket proteiner vi fullvuxna människor i genomsnitt. Viktigare är att se till halten av järn som är det viktigaste man måste ersätta om man uteämnar köttet.
Min kost består huvudsakligen av rotfrukter, spannmål, grönsaker och frukt. Och eftersom jag äter mjölkprodukter som innehåller massor av proteiner,så är jag inte jättenoga med att få baljväxter och nötter varenda dag, men det blir dock flera gånger i veckan.
Fritt val! Bara man mår bra så är det väl som det ska vara!
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|