Hos oss måste vi alltid ha fiberduk över dillen så gott som hela tiden. Det är någon sjuka, kanske svampangrepp e.dyl. som angriper den. Den blir först gul och sedan vissnar den helt enkelt ner och dör. Något enstaka dillfrö som självsår sig i trädgårdlandet drabbas dock sällan av sjukan.
Dillen var idag ca 40 cm så jag tog saxen och klippte ner den. Det blev en stor kasse full. Jag sköljer den och låter den torka, sedan packar jag dillen hårt i barnmatsburkar och fryser. Skrapar sedan med en gaffel ut dillen när jag ska ha den i matlagningen. Jag gillar att ha både dill och persilja fryst så det räcker till nästa säsong. Den smakar mycket mer än de köpta förpackningarna. Då har vi alltså haft fiberduk på all dill sedan vi satte dillfröna. Det blir dock inte helt tätt för vi lägger stenar i kanterna på fiberduken, men det hjälper med det iaf.
Det bästa är ju att dillen växer om efter vi klippt ner den. Men det gör vi med både sallad, ruccola, persilja o dillen. Lättare än att så i omgångar.
Så mitt råd till dig loran är alltså att använda fiberduk iaf till dillen är 30-40 cm. Sedan brukar den klara sig utan och det är ju inte så lätt med fiberduk med halvmeterlånga dillstjälkar under. Så när det är dags för dillkronor till gurkorna och kräftorna verkar inte sjukan bita på dillen längre.
Redigerat av zissi: 22-06-2013, 22:22
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|