Kul! Koi skiljer sig faktiskt från guldfisk i sättet, de blir mer tama och är supertrevliga.
Att "koi-folk" är så noga med skötsel av dammar, filter och matning beror oftast på att de har många koi och vill få dem att växa. När man matar mycket smutsas vattnet ned mycket, värre än vad guldfiskar gör eftersom de inte blir lika stora som koi. Om vattnet inte är rent så riskerar man att fisken blir sjuk eller får parasiter, vattnwt blir också grönt av alger och då ser man inte fiskarna så bra. Många koi köps för deras speciella färg och teckning och kan vara värdefulla, sett i pengar. I övriga världen, men knappast i Sverige, kan man köpa koi för summor som andra köper bilar för. Även nya bilar.
För oss "vanliga" koi-ägare är fiskarna värdefulla husdjur som man vårdar ömt för att de ska leva länge och må bra. Jag har själv några koi, men inte i stor skala, utan bara för sällskaps skull. Min första koi köpte jag 1997 och den har jag fortfarande kvar.
Om nån är nyfiken på hur man kan göra en mindre fiskdamm i en vanlig trädgård så finns en tråd här till mitt bygge av min Önskebrunn. Den är inte helt färdig än, men fiskarna är ute i den för första gången. De har tidigare bott i ett stort akvarium i min källare. Läs här:
http://balder-balder.se/foton/fisk/onskebrunnen_dagbok.htm