Snälla lär mig som om jag vore ett barn. Jag förstår inte ens när jag läser trädgårdsböcker vad de olka begreppen innebär.
Vi har köpt en tomt i västmanland. Den ligger 10 meter från en liten sjö med skog och ängsmark runt om. Tomten har liksom 3 avdelningar. En med stor planterad gräsmatta, en med lite stenar och lämnade ängsgräsplättar och lite gräsmatta. Där finns stengärsgård och lite smultron och igenvuxna smårabatter med ogräs och funikor typ. Dåm daglilja och 5 andra sorter jag lyckats likalosera. Den tredje delen är skogstomt med barrträd och liljekonvaljer och blåbärsris.
Frågorna, vad har tomten för grundjord så att säga? Perennrabatterna har bara ogräs och rötter som jag grävt bort så mycket som möjligt ur. De har sten runt om. Vad gör jag där nu? Måste man kolla ph alls eller är detbara om man gör surjordsrabatter? Jag vill ha mycket smultron som barnet kan smaska. Hur planteras de så de växer och revar sig fritt? Gräver man gropar i gräsmattan och sätter dit olika plantor, annan jord? Vilken jord? Nära stengärsgården där det är soligt? Gräsmattan nära sjön är skönt mjuk och gulmossig. Göra något? Vad skulle ni göra om ni vore jag?
Tacksam för svar!
/ en nybörjare
Jag vill ha en tomt som smälter in i omgivningarna och ser naturlig ut, speciellt på baksidan där tomten är mer sådan.
|