|
Det Piccante skriver är bra.
Försök låna en grästrimmer så du kan slå gräset om det är för högt att klippa.
Jag odlar i pallkragar på min lott, det blir bättre än att odla direkt i jorden som är väldigt kompakt hos mig. Jag har problem med mördarsniglar och kaniner och pallkragarna hindrar dem lite i af, så att de blir hanterbara. Man kan ha fiberduk över, jag sätter fast runt om kragarna med spännband, så kommer inte ohyra åt så lätt. Jag köper jord från soptippen, det blir billigare och bättre än säckjord men man behöver en släp för att hämta, ibland kör de dock ut i storsäck.
Vill du odla något nu direkt så kan du så t ex spenat, mangold m fl köksväxter. Tänk sex veckor till skörd, det beror alltså på var i landet du bor.
Växter du inte vet vad de är kan du fota och lägga ut bilder på här för identifiering. Ibland ser nåt ut som ogräs men är egentligen en misskött prydnadsväxt.
Krukodlade växter kan du plantera när som helst, bara du ser till att vattna riktligt om det blir varmt o torrt i sommar.
Önskar dig all lycka till! Jag älskar min kolonilott. Har du frågor (nåt brukar alltid dyka upp) så ställ dem här efter hand, det är alltid kul att försöka hjälpa till lite =)
|