CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2013, 14:25)

Ok, då fortsätter jag försöka sprida kunskap här. Beträffande Naturskyddsföreningen och Naturvårdsverket så finns det där många som som är rädda för allt nytt. När sen okunniga människor skriver för andra lika okunniga människor blir det lätt fel. Handen på hjärtat stintan, tror du som en del andra att dessa förändrade gener är något som kan hoppa omkring lite hur som helst kan och smitta ner andra växter? Då saknas grundläggande kunskaper i biologi. Raps finns inte naturligt i Sverige exempelvis.
Monokulturer har inget med GMO att göra.
Varför tror du att man bara odlat GMO-grödor i små rutor ute fälten hittills? Varför skulle det inte kunna ske pollinering mellan GMO-raps och annan raps och vad får vi då?
Vad händer när folk börjar odla GMO-växter i sina trädgårdar, växter som även finns vilda?
Man behöver inte vara okunnig bara för att man inte delar dina åsikter men du verkar gilla att dumförklara andra och då är det ju väldigt svårt att diskutera.
CITAT (addo @ 03-07-2013, 14:28)

Först och främst svarade jag Gnom, vilket du kan se i citatet i mitt inlägg.
Sen har jag aldrig påstått att det inte finns risker med GMO, Jag säger bara att det inte enbart är med GMO det finns risker.
Jag tycker GMO har en så stor potential att faktiskt göra livet bättre för människan att man inte kan förkasta tekniken helt och hållet. Sen måste vi självklart ha ett strikt regelverk och en stark kontrollapparat just pga riskerna som är förknippade med tekniken.
OK sorry.
På vilket sätt skulle livet bli bättre för människan?