Jag kommer inte ihåg om jag tagit upp mitt problem tidigare men i så fall blir det en repetition. Problemet är ljudet på mina AKB48-DVD. Framför allt basljudet låter skit, som om jag lyssnade i en tunna. Först bytte jag min gamla tjock-TV mot en modern LCD-TV, ingen förbättring. Idag köpte jag en ny spelare, på öppet kök eftersom det inte fanns möjlighet att testa i affären. Samma problem. Det är ju spelaren som skall konvertera NTSC-signalen till PAL som sen TV:n spelar upp. Den gör inget, den är bara en monitor i sammanhanget. Begriper nada. Finns inga inställningar på TV:n eller spelaren, den senare har bara en inställning för ansluten TV, PAL eller NTSC.
Jag har frågat i AKB-forumet men har bara fått lite tips av en tysk men inget som hjälpt. Kanske är jag den ende i PAL-världen som köpt DVD-skivor från AKB48 men det betvivlar jag egentligen. I affären finns bara säljare utan större kunskaper än vad som står i bruksanvisningen och knappt det. Spelaren jag testade med var en Samsung och jag hörde med deras support men ingen lösning. Han trodde att det var någon kodning som inte spelaren stöder men hur vet jag det? Står inget sådant på skivorna.
Märkligt eftersom det är inga problen på datorn med VLC. Fast där sker nog ingen konvertering, den klarar både 25 och 29 bildrutor per sekund utan att blinka.
Redigerat av Gossen Ruda: 04-07-2013, 18:19
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|