Eftersom jag också har trappbyggarplaner så vill jag följa den här tråden och ta del av förslag och ritningar. Jag har, precis som du malcolm, tänkt att ställa entrétrappan på betongplattor. Det fungerar säkert bra eftersom det bara handlar om två steg. Däremot förstår jag inte riktigt resten av konstruktionen, så där väntar jag på ritningen.
Min trappa vill jag bygga på liknande sätt som den som nu håller på att rasa ihop, fast utvidga den så att jag får plats med en stol på översta steget. Visst kan det bli ett mysigt ställe att fika på? Speciellt när det blåser eller känns lite för ruggigt för att dra sig längre ut i trädgården.
Trappan har en relativt enkel konstruktion med grova balkar liggande på varann, med olika längder. Den längsta längst ned och kortare uppåt. Mellan balkarna läggs trappstegsbrädorna. Jag tänker också precis som du använda mig av tryckimpregnerat virke även om det strider lite mot torpkänslan, men det dröjer ju bara något år så har det blivit gråare (och lite mer gammaldags). Balkarna vill jag måla i svart falu rödfärg (eller hur man nu ska säga).
Jag skickar med en bild på den nuvarande trappan, där framförallt balkarna håller på att ätas upp av väder och vind.
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.