CITAT (Gossen Ruda @ 17-07-2013, 18:19)

Med tanke på VEM som gav rådet skulle jag nog ta lite lätt på det.

Det där förstod jag inte...
Men idag har jag i alla fall gjort gazpacho! Så här i sommarvärmen är det underbart med en kall grönsakssoppa. Här får du min variant:
PEZTIS GAZPACHO
3 skivor vitt formbröd, lägg dem i vatten så de blir riktigt blöta
5 st solmogna tomater (varav en till garnering)
1 st gurka (varav 1/3 till garnering)
1 st röd paprika
1 st gul paprika (till garnering)
1 st vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 msk röd balsamvinäger
1 msk vitvinsvinäger
salt
peppar
Kör allt (utom det som ska vara till garnering) i en mixer. Vill du kan du nu passera det genom en sil för en slätare soppa. Smaka av och krydda mer om du önskar det. Häll upp det i en tillbringare/skål och ställ i kylskåpet. Helst ska det stå några timmar eller gör det dagen innan.
Servera gazpachon med tomat, gurka och paprika skuret i små bitar, majs är också gott till. Vill man kan man även göra lite krutonger (vitt bröd som du häller olivolja och t ex it. salladskrydda över och steker så det får lite färg - se upp, det går fort!) och strö över. Gott är även finklippta färska kryddor: persilja, basilika, gräslök, ruccola... Om du sedan serverar med ett gott grovt bröd och god ost har du rena festmåltiden!
Tillägg:
Jag gjorde gazpacho idag men hade inte några fina tomater hemma så det blev en kartong med krossade. Dessutom hade jag inte någon paprika så jag hade i 2 msk ajvar (har det alltid hemma). Funkade utmärkt!
Vill du göra det enkelt för dig så gör du dubbel sats och fryser in i portioner. Funkar bra att bara hälla det i en påse, knyt ihop, skriv på vad det är och när det är gjort och in i frysen.