Mer tips på vegmat, från en med 25 års erfarenhet:
Quorn är ett bra substitut för kött, dock ganska dyr tyvärr. Det finns torkat sojafärs som är prisvärt, finns på alla stormarknader och många mindre också. (Och inte bara färs, utan grytbitar, och andra former också)
Pastasåser är alltid lätta att göra, o går att variera oändligt.
--Om du gillar lök, börja med att fräsa hackad lök i olja. Och vitlök! --Tillsätt kokta linser eller bönor, ELLER blötlagd sojafärs ELLER fryst Quornfärs. --Lägg i de grönsaker du har hemma: Välj tre-fyra av dessa, till exempel: fryst broccoli, ärtor eller blomkål. Strimlad paprika, rivna morötter, småskuren stjälkselleri, fryst grönsaksblandning eller wokmix, spenat..... Listan är längre än så.... Hackade hasselnötter eller jordnötter brukar jag också ha i för näringens skull.
När detta fräst ett tag under omrörning, häll i en burk krossade tomater. De finns kryddade också. Kokosmjölk är också gott att variera med.
Om inte tomatkrosset är kryddat, krydda själv med några av dessa: svartpeppar, curry, kanel, ingefära, vitpeppar, chili, spiskummin...... Vad som helst, bara det får lite sting. Sambal Oelek är bra.
Serveras med pasta, ris eller potatis, och en grönsallad.
EXPERIMENTERA, så hittar du din stil. Jag tror att jag aldrig har gjort exakt likadan mat två gånger i mitt liv (60+) det blir alltid en ny variant :-)
Lycka till!
Redigerat av RitRat: 18-07-2013, 09:59
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|