Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Husdjur - tips för olämplig ägare
          Sne4
          Inlägg 19-07-2013, 22:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 15 352

Jag kanske inte är fullt så olämplig, men så var det ju det där med tjänsteresor och barn varannan vecka..(barn som nu vill ha husdjur hos pappa när mamma inte bromsar)

Ormar och fiskar och diverse ökendjur är ju inga problem att lämna 4 dagar när man trimmat in livsmiljön, MEN har någon tips på "trädgårdsdjur". Jag har alltid velat ha vaktlar eller något annat halvt om halvt nyttodjur, men det rimmar lite illa med att vara borta c:a 4 dagar varannan vecka.

-Så har någon tips om det finns något "lite mer husdjursaktigt" som kan fungera, gärna "ulligt och gulligt".
          (givetvis så är det jag som är ansvarig för djuren, även om barnen kommer att ha sitt ansvar klarlagt)

Tack på förhand.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 21-07-2013, 06:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag rekommenderar en hamster! De är söta små filurer som lätt blir tama och är lätta att sköta men inte gör så stort väsen av sig. Buren är inte så värst stor heller, så barnen kan ta med hamstern när de är i sitt andra hem. En "föräldra-fördel" med hamstrar är att de inte blir så gamla. Om barnen upptäcker att det inte var så kul så behöver man som förälder inte sköta hamstern i så många år. Vill man "prova-på" så köper man en begagnad hamster på Blocket som redan är ett år eller så, då har den inte mer än ett år kvar i livet. Alla barn ledsnar inte på sina djur som många föräldrar tycks tro. Det handlar mycket om föräldrarnas inställning, om en mamma säger "Jag hade en hamster när jag var liten och den var astråkig" så har man ju redan från början visat barnet vad vi vuxna tycker om husdjur. Sköt om hamstern tillsammans, säg inte "Jag tänker aldrig göra rent buren, det blir DITT jobb" för då har du som förälder igen visat din inställning - och den tar förstås ditt barn efter.

Barnen får inte vara för små, då kan de inte hålla i hamstern och köp en giuldhamster som är lättare att hålla än en liten dvärghamster. Hamstern måste vara handtam, annars är man inte hygglig mot sitt barn, en rädd hamster är svårare att få den glädje av som man får av en tam hamster. Man vill hålla, klappa, pussa och leka med sitt husdjur, en hamster som ligger på rygg och skriker när man vill lyfta den är inte rolig.

Mina föräldrar var ungefär så här tråkiga som jag beskriver och jag hör ofta föräldrar bete sig så (eftersom jag jobbar i en djuraffär), men jag fick i alla fall ha hamstrar när jag var ganska stort barn och jag ledsnade inte. Jag hade massor av hamstrar, älskade alla och grinade ögonen ur mig när de dog, men ändå så blev det nya hamstrar hela tiden. Nu har jag andra husdjur, men när jag blir gammal och gaggig och inte kan fara runt så mycket så blir mina husdjur definitivt hamstrar igen!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Sne4   Husdjur - tips för olämplig ägare   19-07-2013, 22:51
          *Stintan*   Mig veterligt finns det inget gulligt och ulligt t...   20-07-2013, 10:41
          Sne4   Mig veterligt finns det inget gulligt och ulligt t...   20-07-2013, 16:22
          *Stintan*   Tja inte har jag föreslagit hund eller katt i alla...   20-07-2013, 17:07
          KRT   Med mindre än att man ordnar djurpassning/tillsyn ...   20-07-2013, 12:07
          Bengalow   Vi har undulater i en stor voljär, som klarar sig ...   20-07-2013, 12:57
          skånepåg   En katt klarar sig hur bra som helst 4 dagar själv...   20-07-2013, 13:34
          Jubbe063   En katt klarar sig hur bra som helst 4 dagar själv...   20-07-2013, 13:58
          KRT   En katt klarar sig hur bra som helst 4 dagar själv...   20-07-2013, 14:14
          Flemming   Husdjur - tips för olämplig ägare är rubriken och ...   21-07-2013, 10:57
          CillaM   Husdjur - tips för olämplig ägare är rubriken och ...   21-07-2013, 20:50
          Motti   Alla djur behöver tillsyn !finns inga man kan ...   22-07-2013, 23:56
          Motti   Innan man skaffar husdjur föreslår jag att man går...   01-08-2013, 00:35
          *Stintan*   Innan man skaffar husdjur föreslår jag att man går...   01-08-2013, 04:52
          Jubbe063   Innan man skaffar husdjur föreslår jag att man går...   06-08-2013, 15:03
          Motti   Man kan gå in på husdjurslagen på Naturvårdsverket...   05-08-2013, 23:30
          *Stintan*   Du är rolig du Motti :giggle: någon Veterinärstyr...   06-08-2013, 07:44

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-11-2025, 06:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon