Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skada i ögonvitan, Behöver bolla lite
          Christa
          Inlägg 23-07-2013, 16:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Min sambo bankade på en träbit idag och en flis for iväg och skadade ögat. Det som gjorde det otäckt var att det blödde. Inte mycket men när han kom in så sipprade det lite blod från ögat.

Man ser att det yttre hinnan i vitan är skadad och det har blivit en röd fläck på kanske 3 mm i diameter. Det skaver lite men gör inte ont.

Jag har försökt söka på nätet men inte blivit helt klok på om han borde uppsöka läkare. Det är ju något man helst vill slippa en sommarkväll. Speciellt här där akuten är rena katastrofen med mååånga timmars väntan.

Heter det hornhinnan bara i mitten av ögat där pupill och iris sitter och bindehinna där det är ögonvita?

Det som gjorde mig lite orolig var att det kom blod men det var dom sagt väldigt lite. Antagligen bara några droppar. Om det varit en djupare skada så borde det väl göra ondare?

Redigerat av Christa: 23-07-2013, 16:20

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 23-07-2013, 16:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Bindhinnan är den slemhinna som sitter över hornhinnan om jag har förstått det rätt. Ibland blir man röd i ögat och då kan en liten åder ha brustit (av t ex kräkningar, nysningar sov) det ha samlats blod emellan dessa hinnor. Om det har droppat blod låter det som att bindhinnan har perforerats och det kan knappast vara bra. Läste på någon sida att det kan bli infekterat med förlorad syn som resultat.

Nu skrämmer jag väl upp dig men ögonen är ju verkligen inget att leka med.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Christa
          Inlägg 23-07-2013, 18:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Peztis @ 23-07-2013, 17:37) *
          Bindhinnan är den slemhinna som sitter över hornhinnan om jag har förstått det rätt. Ibland blir man röd i ögat och då kan en liten åder ha brustit (av t ex kräkningar, nysningar sov) det ha samlats blod emellan dessa hinnor. Om det har droppat blod låter det som att bindhinnan har perforerats och det kan knappast vara bra. Läste på någon sida att det kan bli infekterat med förlorad syn som resultat.

Nu skrämmer jag väl upp dig men ögonen är ju verkligen inget att leka med.

Hade det varit i området som kan störa synen så hade vi åkt direkt. Det där med infektion var jag lite orolig för så vi har i alla fall skippat dagens planerade simtur på badplatsen.

Min sambo sa nyss att det kändes bättre och han fortsatte att snickra men med cykelglasögonen på. På sätt och vis kanske det var bra att det blödde lite för då kan ju eventuella bakterier åka med.

Det var i alla fall en bra upplysning att veta att bindhinnan ligger över hornhinnan och att det kan blöda emellan. Det borde innebära att själva blödningen i sig inte behöver vara så illa.

Jag läste om en som enligt honom själv fått ett stort hål i hornhinnan. Dom verkar inte ha gjort så mycket hos läkaren och han hade så ont så han höll på att gå upp i limningen.

Det lutar nog åt att vi inte åker in i dag i alla fall men vi får ju hålla stenkolla på det där och minsta tecken på infektion så blir det doktorn direkt.

Det du läste om risk för förlorad syn, gällde det även om skadan inte satt över området där man ser. Alltså inte i vitan utan det andra vad det nu kallas.

CITAT (Bengalow @ 23-07-2013, 18:53) *
          ALLA skador på ögat är akuta! T.o.m. "svetsblänk... Min fru, som jobbat på ögonklinik i väl mer än 20 år blir skräckslagen, när hon läser, att ni inte gjort något. Är hornhinnan skadad, vilket blödningen tyder på, så är infektionsrisken ytterst stor, och måste behandlas omgående - på trots av väntetiden!

OBS! Bindehinnan sitter under ögonlocket och under ögat, Du ser den om du drar ned det nedre ögonlocket. Hornhinnan ligger öppen, och skadas mekaniskt vid en träff av främmande föremål. Tur i oturen att det var en träflisa, och inte metall!!!

Gäller det även om det sitter i själva vitan och vilken behandling kan dom ge?

Det är ju inte jag som bestämmer om han skall åka till läkaren men har jag bra argument kanske jag kan övertyga honom.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 12:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon