Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammal ek, Behöver råd...
          haiyanzs
          Inlägg 29-07-2013, 15:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 49 580

Hej vi köpte ett torp vid en insjön för några år sedan, En gammal och fin ek fanns då ett par meter från vatten kant. För 4-5 år sedan höjde vi tomten då det var nästan våtmark på våren när sjön steg. Fyllningen var hårtpackade silt, ca 40-45cm. Efteråt grävde jag en ring runt eken, men jag förstod inte då att man ska skydda balken med stenar så den kan andas, fyllde jag med jord och planterade blommor :'(

Från förra året börjar vi se att trädet inte mår bra, och det blir mer och mer döda kvistar längre ut på kronan.
          Idag försökte jag gräva bort jorden kring den, men såg då trädet hade producerat små rötter från balken! Vad ska jag göra nu då? Jag vågade inte peta hårt på den delen balken och vet inte om de är ruttnat eller inte.

Jag funderar nu också hur en 45cm tjock lager med silt har påverkat ekens rötsystem och vad ska vi göra nu? Har vi en chans att räddar vår fin eken?!

Tacksam för råd!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 29-07-2013, 18:30
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Rötterna behöver syre för att fungera, och det har de inte fått under det där hårdpackade materialet. De har alltså börjat dö i stor mängd och därmed dör kronan också eftersom den inte kan behållas utan tillräcklig rotmassa. Det här är ju något som ytterst sällan händer i naturen så träden har ingen motståndskraft mot det. Gräver man bort allt material kanske trädet överlever, men döda delar är ju döda så den kommer ändå inte att bli sig lik igen. Det bästa kanske är att låta den stå, så kan insekterna kalasa medan dess långsamma döende fortgår. Något välmående träd kommer det i alla fall inte att bli igen. Att plantera något nytt träd blir inte heller lätt eftersom inget kan leva i hårdpackad silt. Ett parasoll kanske kan vara ett alternativ?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 00:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon