Tack Huggorm och Bassa för svar! Jag tror att inte lämnat typ 40 cm ifrån stamen och fyllt med sten var du t gjort, och packat in rötterna under silt är också dum, men kan det verkligen tar 5 år innan skadan blir synliga? Eken är fortfarande fin och syns inte direkt döende, men vi kan se den mår inte så bra.
Eftersom jag planterade närmast stamen och den delen av stamen har efter några år hämnat under jorden så har nu små rötter kommit ut. Om jag nu gräver bort all planteringar och befriar stamen från jorden, dör väl dessa unga rötter och det kan väl inte heller så bra?! Om vi gräver bort allt silt under kronan når, är jag rädd att vi skadar alla "änd rötterna" som under åren har stickit ur från den gamla jordytan och försökte in i sliten ( men kvävs till döds där?). Vi har även lagt ett tunt lager sand och ca 3 cm matjord för ett par år sedan och sådde gräsmatta under. Första året var det mycket bra gräs men sedan dog det mesta och nu var det mest en "fyrklö er" mattan! Det verkar bara ogräs speciellt med pålrot, som växer på silten.
Tror inte vi kan göra annat än 'skalar' bort silten men är frågan var har ekens ytterst rötterna hämnat idag? Och gräver runt stamen, här återigen gör inget med de nya rötterna? Eller fortsätter med planteringen ( känns så fel nu...) och gör inget med silten och låter eken dör under några år ? :'(
Jag ska försöka lägga upp några bilder...
|