Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammal ek, Behöver råd...
          haiyanzs
          Inlägg 29-07-2013, 15:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 49 580

Hej vi köpte ett torp vid en insjön för några år sedan, En gammal och fin ek fanns då ett par meter från vatten kant. För 4-5 år sedan höjde vi tomten då det var nästan våtmark på våren när sjön steg. Fyllningen var hårtpackade silt, ca 40-45cm. Efteråt grävde jag en ring runt eken, men jag förstod inte då att man ska skydda balken med stenar så den kan andas, fyllde jag med jord och planterade blommor :'(

Från förra året börjar vi se att trädet inte mår bra, och det blir mer och mer döda kvistar längre ut på kronan.
          Idag försökte jag gräva bort jorden kring den, men såg då trädet hade producerat små rötter från balken! Vad ska jag göra nu då? Jag vågade inte peta hårt på den delen balken och vet inte om de är ruttnat eller inte.

Jag funderar nu också hur en 45cm tjock lager med silt har påverkat ekens rötsystem och vad ska vi göra nu? Har vi en chans att räddar vår fin eken?!

Tacksam för råd!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 30-07-2013, 06:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Innan du blir allt för ledsen: Titta på ekarna runt omkring i området. Har de samma problem kanske? Jag har stora ekar på min naturtomt och några av dem håller på att dö eller har redan gjort det. Grenar dör en efter en, så småningom har hela trädet dött. Jag har bott här i tio år och inte gjort något med träden, vad som hänt innan min tid här vet jag inte - men det är naturtomt i skogsområde, så ingen har grävt eller fyllt upp något här.

Jag hade en arborist här för att ta ned några av de döda träden och han menade att ekarna hade vuxit tillsammans under lång tid, men nu hade några blivit större och därmed tagit för mycket utrymme för de andra. De dog för att de helt enkelt inte "fick plats". Jag vet inte om det är hela sanningen eftersom en riktigt stor ek stod ensam på tomten men ändå dog. Kanske är det någon sjukdom eller bara naturens gång.

Vad jag menar är att ditt träd kanske mår dåligt för att det är andra problem än att du fyllt upp runt trädet. Titta på andra ekar i närheten och se hur de ser ut.

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon