Vår Tyra, cocker spaniel 7½ år, hade dålig andedräkt och vi trodde det var tandsten. Hon sövdes på djursjukhuset, men vi fick veta att hon hade tandlossning och 12 tänder togs bort i tisdags. Hon var så eländig när hon kom hem, groggy och kunde knappt gapa.
Nu ska hon äta mjuk mat, stygnen ska försvinna efter ca 12 dagar, först fick hon Temgesic och nu får hon Metacam och ska ta det lugnt.
Andra dagen var hon fortfarande lite låg på förmiddagen, men redan till kvällen märkte vi stor skillnad och idag är hon nästan som vanligt igen, bortsett då från att hon inte kan äta hård mat och fortfarande inte gapar så stort. Andedräkten luktar inte illa längre.
Jag är så imponerad så kvickt en hund hämtar sig. Om ett par veckor är hon förhoppningsvis frisk och hel även i munnen.
Vi var helt oförberedda på operation, men husdjuren är ju en del av familjen.
Trist att försäkringen inte täcker tänder. Tolv tusen fick vi punga ut, men det är ju familjens älskling det handlar om. Jag klarar mig utan ny soffa ett år till

Glömde ju en fråga i sammanhanget.
Är det nån som hört talas om att just cocker har dåliga tandanlag? Någon sade det, någon annan sa att det är lika för alla småhundar.