Receptfria värktabletter kan delas in i 2 grupper; 1) NSAID (non steroidal anti-inflammatory drugs), vilket inkluderar ASA/acetylsalicylsyra, diklofenak, naproxen, ibuprofen etc och 2) Paracetamol.
Det som är viktigt är hur de verkar, eftersom NSAID påverkar inflammation, och man vet ganska väl vilka signaleringsvägar och var i dessa läkemedlen påverkar. Om någon är intresserad är det bara att kolla på ätet eller i FASS. Dessa preparat kan dock ge problem m magen, och fungerar också blodförtunnande, vilket man måste tänka på. Exempel på substanser och läkemedel är ASA som ingår i treo, bamyl, aspirin Ibuprofen i Ipren, burana, ibumetin Diklofenak i Voltaren och eeze Naprozxen i eox Etc
Paracetamols verkningmekanism är inte helt klarlagd, och dess effekt är ffa smärtstillande inte anti-inflammatorisk. Det som är enormt viktigt att veta vid bruk av paracetamol är att det bryts ned av levern - vilket gör att det också är levern som skadas vid överdosering. Det innnebör också att personer med leversjukdomar oftast avråds helt från paracetamol. Och man ska AlDRIG kombinera alkohol och paracetamol!!!
Eftersom NSAID och paracetamol har olika verknngsmekanismer måste man alltås välja medel efter problem. Båda tar bort smärta, men om man har en inflammation som orsakar smärtan kommer paracetamol bara behandla symptomet, inte orsaken. På samma sätt är det kanske onödigt att ta NSAID om man har huvudvärk...
Brustabletter är oftast skonsammare eftersom substansen tas upp i tarmen, inte magen som tabletter.
Ang migrän - jag kan rekommendera Zomig nasal: nässpray mot migrän som är fantatiskt om man som jag blir illamående och kräks när jag får ett anfall. Dyra, men man kan be sin läkare skriva ut dem...
Redigerat av KRT: 05-08-2013, 10:36
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|