Jag gillar att tjejer får möjlighet att spela fotboll
Jag gillar arr kvinnor idag t.o.m. kan leva på sitt fotbollsspel, om de är riktigt duktiga
Jag gillar också att titta på damfotboll, som utvecklats enormt taktiskt och tekniskt de senaste 10-15 åren
Däremot är skillnaderna mellan damfotboll och herrfotboll stora prestationsmässigt. Jag har själv tränat diverse pojklag, flick- och damlag. Att damlandslaget är närmast chanslöst mot ett 17-års elitlag stämmer väl med mina erfarenheter. Jag har knappast uppmuntrat sådana matcher, men ibland sker utmaningar från ena eller andra hållet, och jag har aldrig varit med om något annat ä att killarna vunnit övertygande. Det handlar mindre om teknik eller taktik utan nästan uteslutande om killarnas överlägsna styrka, snabbhet och intensitet.
Det har funnits seriösa förslag att förändra fotbollen för kvinnor med mindre plan, mindre boll och mindre mål. Många fotbollskunniga anser med mig att det skulle skapa ett intensivare och intressantare spel som mer liknar herrfotbollen. Troligen skulle det aldrig gå igenom med krtiriker från feministhåll, som motsätter sig detta av princip, snarare än ser till utvecklandet av spelet..
Redigerat av Aqvakul: 10-08-2013, 01:33
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|