CITAT (Peztis @ 17-08-2013, 16:30)

Jag tror inte att fåglarna försvinner bara för att det finns katter i närheten. I så fall borde vi ha sett en ökad mängd nu när vi tyvärr inte längre har katt och det kan jag inte påstå.
Vi har alltid haft mycket fåglar men det kan ju även bero på att vi har många stora träd där fåglarna kan husera. Stora träd burkar ju annars vara det första folk tar bort nu för tiden därav lite fåglar i trädgården.
Tänkte på de där elektroniska manickerna... om man vet precis vilken katt det är som kommer så kan man ju kontakta ägaren och be dem stå för en del - eller hela - av inköpet av den. Om man presenterar det på ett bra och trevligt sätt så kanske kattägaren går med på det. Men då gäller det nog att väl välja sina ord...
Nej Petzis att de försvinner "bara" för att det finns katter tror inte jag heller. Men när jag hittar flera ihjälbitna både koltrastar och småfåglar per säsong efter att grannen infört katter är det ingen tvekan om vad som har hänt. Undrar om olika kattraser har olika preferenser vad gäller bytesdjur men de här föredrar tydligen fåglar. Här finns mycket stora träd o enebuskar att gömma sig i men det hjälper föga när fågeln söker föda på marken. Men som grannen sa "så gör katter". Känns faktiskt orättvist att somliga bara struntar i vad deras husdjur gör och de som får olägenheterna av det skall lägga ner tid o arbete o pengar för att freda sin tomt.
gunilla