Gunilla - jag förstår din synpunkt, det gör jag verkligen, men jag tycker också det är att generalisera väldigt och göra det en smula enkelt för sig att påstå att alla katter är onda och ska förgiftas (eller vad du u syftade på för "medel" som man kunde köpa i Tyskland).
Jag fick tidigare konstant växter på framsidan förstörda pga grannarnas hanhundar gick och skvätte, försökte ta upp det med ägarna som tittade oförstående på mig och menade "så gör ju hundar"....
Varje vinter stryker säkert 20 småfåglar med pga att sparvhöken tar dem, varje sommar ser jag skatorna flyga iväg med levande pilfinksungar för att hacka ihjäl dem. Men så gör djur, det är inget konstigt med det. Det kallas natur och även om jag inte gillar skatorna, så är det något man får acceptera. Varje sommar lämnar igelkotten högar överallt i trädgården, inte så kul att trampa i, men återigen - det är naturen.
Vi har också ett gäng med förtonåriga pojkar som stryker runt och ställer till ofog - föräldrarna tror inget om om sina barn, så flera personers försök att tala med dem har varit förgäves. Jag gillar inte det, men jag skulle aldrig komma på tanken att försöka hålla dem från trädgården genom "otillåtna medel" Ett staket är SÅ mycket effektivare...
Det jag menar är att de flesta av oss är omgivna av irriterande bajshögar, döda fåglar och oansvariga djurägare/föräldrar - att reta upp sig till nervsammanbrott och anlägga den tonen vissa gjort i detta inlägg är bara att fresta på sitt hjärta. Skulle jag elda upp mig på osnutna ungar, mördarskator eller kisshundar skulle jag inte ha tid till något annat. Och jag tycker personligen att det finns viktigare saker i livet att pyssla med. Jag har lärt mig att välja mina strider; det är ibland lättare att sätta upp ett staket eller lägga ett lock över en sandlåda än att sitta på pass i hopp om att fånga katten/igelkotten/hunden/räven eller vad det nu kan vara, på var gärning. Jag försöker också se positivt på saker - katter håller efter möss, sparvhökar håller efter småfåglar, igelkottar äter sniglar etc etc etc. Men som sagt, det är MIN personliga uppfattning.
Redigerat av KRT: 17-08-2013, 22:54
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|